Svar: Voksenmad og krydderier
1. juni 2005
Alder:
10 mdr.
Kære Lene
Da din datter nu er 10 mdr gammel, så er overgansperioden egentlig slut og hun må spise stort set som I andre i familien. Det vil sige tilbyde familiens mad, serveret i mundrette stykker og stadig ikke krydret mere end normalt.
Børn kan dog ofte godt lide at tingene smager af noget, og elmindelig krydderi, som oregano, lidt karry osv. tager hun bestemt ikke skade af.
Hvis I krydrer jeres mad meget, så det virkelig er 'hot & spicy', så skal hun ikke have dette, men er det i givet fald ikke muligt at I kan krydre det almindeligt ved tilberedningen og hvis I så som forældre vil have det stærkere, så kan I krydre ekstra ved bordet?
Ekstrem stærk mad synes jeg I skal springe over, men lidt krydderi må der gerne være. Alt med måde. Det samme gælder bruges af soya.
Med hensyn til kræsenhed, så vil mange børn ofte have perioder, hvor de er mere selektive omkring mad. Man kan generelt sige at netop i 10 mdr´s alderen er det vigtigt at tilbyde jeres datter på 10 mdr. så meget forskelligt som muligt. Hun er stadig meget nysgerrig, og vokser også fortsat en del, bruger meget energi og har derfor en naturlig appetit.
Lige så snart hun fylder et år, så vokser hun ikke længere så meget, føler ikke længere den samme sult og bliver som sagt mere selektiv. De gode spisevaner dannes derfor nu.
Jeg synes umiddelbart at det er en fin overgang at servere lidt rugbrød sammen med jeres mad. Efterhånden kan hun dog godt spise mere og mere af den samme mad som I andre. Får I så noget en dag, som er alt for stærkt, så må hun have lov til at få specialretter.
Jeg synes det er vigtigt at du giver din datter et udvalg på tallerkenen, altså ikke at du kun serverer en ting, og kræver at det skal hun spise. Er der et udvalg, så er der no noget hun kan lide, og det kan godt være at det kun er pastaen eller lignende der ryger ned den dag, men så er det måske gulerødderne den næste. Det skal der være plads til. Det lyder umiddelbart som om at det også er de tanker du selv har?!
Fortsat held og lykke med begge piger:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske