Svar: Svær at putte i ferier
22. december 2018
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære halvtrætte mor
Tak for dit brev - dejligt at høre fra dig igen :) Der er flere ting, som spiller ind hos jer, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig...
Der er ingen tvivl om, at det er svært for børn på jeres datters alder, hvis hverdagens rytmer ændrer sig for meget... Mange børn har faktisk rigtig svært ved at deres rytme og rutiner ændrer sig - helt op i skolealderen.
Derfor er det rigtig vigtigt, at I forsøger at holde nogenlunde fast i samme rytme uanset om det er hverdag, weekend, ferie osv. Det betyder, at det vil være rigtig godt, hvis I kan have nogenlunde samme stå op tidspunkt, samme spisetider og samme puttetider. Hvis hun begynder at sove længere om morgenen, så rykker hele dagens rytme sig og hun bliver gradvist sværere og sværere at putte om aftenen.
Du skal også medtænke aktiviteter i løbet af dagen. Når og hvis hun f.eks. er i vuggestue, så får hun rigtig mange oplevelser og stimuli dagen igennem. Hun leger inde, leger ude, møder forskellig modstand, legetøj der tages fra hende, andre børn som skubber osv. Hun oplever at være adskilt fra dig, skal finde trøst og ro hos en anden voksen, skal finde ud af nye rutiner, regler osv. Motorisk løber hun omkring, kravler op og ned, skubber til de store biler på legepladsen, cykler, gynger, tumler omkring. Hun er motorisk rigtig godt igang hele dagen igennem og sidder ofte ikke ret stille...
Det betyder, at hun stimuleres rigtig godt både motorisk og mentalt - og naturligt derfor får en anden træthed i kroppen og dermed også ofte sover på en anden måde, når hun har været i vuggestue. Hvor derhjemme, er der naturligt ikke samme modtand, her er der plads til hygge, tulle rundt i sin pyjamas og tage det hele stille og roligt - og selvom I går ture og leger lidt ude, så er aktivitetsniveauet måske ikke helt så højt. Så trætheden overmander hende ikke på samme måde...
Jeres datter har også en alder, hvor hun naturligt bliver mere og mere bevidst om, hvad der foregår - og dermed også en alder, hvor hun tydeligt giver udtryk for, at hun vil være med. Hun synes ikke det er sjovt, når hun puttes på et værelse, for hun er helt klart over, at når hun ligger i sin seng, så sidder mor, far, bedsteforældrene, gæsterne i stuen og hygger.... Det er måske blevet ekstra bekræftet de gange, hvor hun er stået op og er gået ind i stuen.. hun ser, hvor hyggeligt det er og måske står der endda en slikskål på bordet, som ikke var der, da hun var der... :) Og det vil hun også være en del af. Hun synes ikke det er fair, at I sidder og hygger om aftenen uden hende - og derfor protesterer hun mod at sove og kræver at være sammen med jer.
Det er ikke fordi hun forsøger at "styre jer", men fordi hun har en naturlig lyst og et behov for at føle sig som en del af familien, og det kan man jo ikke betænke hende i :) Og det er også derfor, at hun, når hun er puttet i seng, har en masse overspringshandlinger som "syng en ekstra sang", "være tørstig", tabt sut", "slået sin finger", "mormor skal putte mig" osv. Det er en måde at holde på jer på, så det også er hyggeligt for hende - det er en måde ikke at skulle være alene, imens at I hygger jer i stuen.... Selvom hun er rigtig godt med sprogligt, så kan hun ikke sige "jeg synes det er uretfærdigt, at I sidder og hygger i stuen og jeg skal ligge alene" eller "jeg vil også være med, jeg har ikke lyst til at være her for mig selv". Hun kan kun vise det ved at finde på en masse mærkelige påfund for at holde på dig...
Julen og nytåret er jo lidt speciel, og I må her vurdere, om det vil passe ind i planerne, at hun får lov til at være sent oppe, eller om I skal starte dagen til samme tid om morgenen og holde fast i den dagsrytme, som I normalt har i hverdagen. Det vil også være en god idé, hvis I i løbet af dagen kan gå på legeplads eller lignende, hvor hun kan bruge sig selv rigtig godt motorisk, så hun fysisk blive stimuleret lidt ekstra - mentalt vil der være masser af spændende ting at kikke på, opleve og forholde sig til dagene igennem....
Nogle gange kan det også være en løsning, at hun får en madras på gulvet i nærheden af, hvor I vokse sidder, hvor hun kan lægge sig og slappe af - og hvis hun er træt og parat til at sove, så falder hun ofte i søvn.. men har dog fornemmelsen af at være med, fordi hun ikke er "sendt på værelset"... Andre gange kan denne metode dog ikke bruges, fordi hun så slet ikke falder til ro, men I må prøve at vurdere, hvad der kan fingere hos jer.
Hvis man på grund af ferie "slækker lidt på tidspunkter, rutiner og vaner", så er det generelt en god idé, at man har mindst 3 ugers ferie... De sidste 5-7 dage bør nemlig bruges på at komme ind i hverdagsrytmen igen :)
Jeres datter lyder til at være en pige, som er rigtig godt igang med en sund og god udvikling. Hun lyder til at stortrives på alle måder - og det er virkelig dejligt! :)
Rigtig god jul til jeres lille familie :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske