Svar: Fra bedside crib til eget værelse
22. december 2018
Alder:
10 mdr.
Kære spændte forældre :)
Tak for jeres brev :) Dejligt at høre, at det er gået så godt med at trappe ud af mælken og lære at sove i barnevogn. Skønt!
Det lyder som en rigtig god idé, hvis I kan forsøge at vænne jeres dreng til egen seng og evt. eget værelse her i juledagene - og før mor starter på arbejde i januar. Aldersmæssigt har jeres dreng en god alder... der er nogle lidt urolige og svære perioder i 8-10 måneders alderen og igen i 13-15 måneders alderen, så det kan være en rigtig god idé at forsøge, når han er 11-12 måneder gammel - dog helst før hans hverdag ændrer sig fuldstændig, fordi han også starter vuggestue... Hvis det lykkes, så er det super, og hvis det ikke gør, så er det også okay, så må han tilbage i soveværelset og så må I forsøge senere :)
Det bedste I kan gøre er at forsøge at skabe så ens et putteritual som muligt. Det vil sige, at når I flytter ham på eget værelse, så skal alt så vidt muligt være som det plejer og eneste forskel vil være, at hans seng er flyttet.
Største udfordring hos jer er derfor, at han lige nu ligger tæt med jer, når han skal sove. I fortæller, at han bliver ammet i soveværelset og derefter puttes han i sin bredside, hvor "I ligger helt tæt, og han bliver nusset i søvn". Og for at det skal være trygt for ham at blive puttet i egen seng, vil det derfor være nødvendigt, at mor arbejder på at øge den fysiske afstand mellem sig og jeres dreng - før han skal sove. Det vil sige, at han stadig skal ammes og derefter puttes i seng, men mor skal ikke længere ligge tæt med ham. Han skal i stedet beroliges med hænder, kærtegn, måske en putteklud der dufter af mor osv. Når I indfører et ritual, hvor han ammes, puttes i seng og beroliges med hænder, kærtegn, klud osv. så kan I flytte hans seng til eget værelse og putte ham præcis som han plejer. Alt vil derfor være genkendeligt og dermed trygt for ham, selvom sengen står et andet sted.
Man kan godt overveje, om det kan være en fordel, at han vænnes til at sove i egen seng (tremmeseng), før han flyttes på eget værelse. Altså at I flytter tremmesengen ind i soveværelset og starter med at vænne ham fra at komme fra bredside-cribben til tremmesengen og først derefter flyttet tremmesengen. Jeg tænker dog ikke, at dette vil være nødvendigt. Det er ikke sengen, som vil være udfordringen hos jer, men derimod at den fysiske afstand mellem mor og søn gradvist skal øges. Det er derfor dette jeg foreslår og at I derefter med det samme flytter ham på eget værelse... Der er ikke nogen grund til at trække tingene i langdrag - heller ikke med vuggestuestart in mente...
Hvis det viser sig, at han efter vuggestuestart sover meget uroligt og at det ikke fungerer at have ham på eget værelse, så kan i her flytte tremmesengen ind i soveværelset, så han stadig sover i den og forbinder den med stedet, hvor han sover - men hvor I så kan have lettere ved at give ham den nærhed, som han har behov for. Tremmesengen kan evt. også kobles til forældresengen.... Men lige nu synes jeg det er et forsøg værd at få ham på eget værelse og arbejde på om ikke dette kan lykkes, før hverdagen ændrer sig helt.
Rigtig meget held og lykke med det projekt :) Og rigtig god jul til jeres lille familie :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske