Svar: Meget urolig dreng - 10 mdr.
23. december 2018
Alder:
10 mdr.
Kære meget trætte mor
Tak for dit brev :)
Der er ingen tvivl om, at øreproblemer kan ødelægge alle gode søvnvaner og rutiner. Når jeres dreng har haft problemer med mellemørebetændelse og væske i mellemøret gennem længere tid, så vil han naturligt have en erfaring med sig om, at det gør ondt at sove, fordi han igen og igen er blevet vækket af smertejag fra ørerne. Og selvom han nu har fået lagt dræn, så går der ofte et stykke tid, før han har fået en erfaring med sig om, at det ikke længere gør ondt - og han derfor godt kan sove sammenhængende...
Der er derfor heller ikke tvivl om at det i den periode, hvor jeres dreng har haft ondt, har det hjulpet ham at komme op i jeres favn. Det at blive løftet op, komme på højkant får trykket i øret til at falde og dermed forsvinder smerten også - indtil han så bliver puttet og igen efter lidt tid får ondt, - og derfor atter må op. Samtidig har det været trygt og dejligt for ham at mærke jer - han er jo så lille, at han ikke forstår, hvorfor han pludselig får ondt og så har han naturligt brug for at mærke jer, så han føler sig tryg.
Der er altså gode forsklaringer på, hvorfor jeres dreng sover kortvarigt, ofte vågner og er ked af det og ofte søger jer om natten - og har brug for jeres hjælp for at sove videre. Men når det er sagt, så har jeres dreng fået et søvnassociationsproblem, som handler om, at han er blevet uhensigtsmæssigt afhængig af jeres favn og af at blive vugget for at kunne sove.
Der er gode søvnassociationer: Putteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer: Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn
De gode søvnassociationer er gode, fordi de hjælper barnet med at sove i egen seng og forbinde sin seng med stedet, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne.
Jeres dreng lyder til at være afhængig af jeres favn og af at I vugger ham, når han skal sove. Han er afhængig af det om dagen og han er afhængig af det om natten. Også når han puttes i barnevognen er han afhængig af at I vugger ham igen og igen, hvilket I fortæller, at I kæmper meget med, når han har sine opvågninger i dagtimerne.
Der er lidt forskellige muligheder i forhold til at minimere hans behov for at blive vugget.
Den ene mulighed er, at du lægger dig sammen med ham, når du f.eks. ammer ham om aftenen. Når du ligger ned og ammer ham, så lærer han at falde i søvn liggende ved siden af dig - og uden at være i bevægelse. Uden at du skal have ham i din favn og uden at skulle gynges eller vippes. Det vil sige, at hvor I lige nu ofte sidder med ham på skødet og vugger ham der, så kan du lægge dig med ham og på den måde lære ham at falde i søvn liggende - og uden bevægelse. I starten måske blot med en hånd på hans hofte, hvor du vugger ham stille imens han ligger ved siden af dig, men stille og roligt minimere behovet for dette...
En anden mulighed er, at han tilbydes en flaske - fordelen ved dette er, at flasken kan gives direkte i sengen, så han får lov til at falde i søvn i sengen og ikke oplever et skift fra favn og ned, hvor han skal sove - som det lige nu lyder som om, at han protesterer imod. Hvis I vælger denne løsning, så er det meget vigtigt, at I eleverer hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt. I kan komme en lille pude, eller et sammenrullet håndklæde ind under madrassen i hovedenden, så hele madrassen bliver løftet lidt op (han er for lille til hovedpude). Det er vigtigt for at forebygge tilbageløb til ørerne og dermed forebygge mellemørebetændelse :)
Uanset om du ammer eller tilbyder flaske, så er det meget vigtigt, at han ikke falder i søvn med bryst eller flaske i munden. Det er vigtigt, at han falder i søvn uden noget i munden, og at han derfor får sin mælk, smiler til dig, triller om på siden og sover.
Det er også sådan, at behovet for bevægelse og vugning normalt skal udtrappes gradvist og dette gennem hele dagen. Det betyder, at når I putter ham i barnevognen om dagen, så kan I godt starte med at trille ham en tur som nu, hvor han falder i søvn - men det er vigtigt, at I forsøger at holde barnevognen stille, før han sover helt. Det vil sige, at når han ligger og kikker og ikke siger noget, så holder I vognen stille og lader ham ligge og kikke og det er kun, hvis han begynder at sige noget, at I vugger ham lidt igen. Hver gang han biler stiller, så holder I ham stille. På den måde kan I vænne ham til, at han ikke behøver være i bevægelse for at sove om dagen.
Med hensyn til en form for tyngdedyne og om dette vil hjælpe jer, så afhænger det helt af, hvorvidt I fornemmer, at han har glæde af at blive holdt i jeres arme - altså om det hjælper ham at føle sig holdt, ikke at kunne bevæge sig. Hvis han viser stort behov for fysisk ro, så kan en form for tyngdedyne godt hjælpe ham, men hvis han i stedet har behov for at kunne rejse sig, sætte sig, skifte stilling, komme af med lidt overskuds energi og virker til at have lidt motorisk uro, før han kan falde i søvn, så kan en tyngdedyne godt irritere ham og derfor ikke have den ønskede effekt - tværtimod.
Han har en alder nu, hvor han naturligt vil være meget urolig om natten. Han brager lige nu igennem separationsfasen og i perioder, hvor børn udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, vil de ofte sove meget uroligt. Det er helt naturligt, hvis han har svært ved at finde fysisk ro, ligger og sparker, lår ud med armene, triller rundt, sætter sig, lægger sig op i kravlestilling og rokker frem og tilbage, måske skubber sig helt op i sengegavlen. Det hører alderen til og man kalder dette for headbanging eller headrolling. Det varer ofte et par måneder og så går det over igen og i den periode det står på, må man ofte indstille sig på urolige nætter, og at barnet har behov for hjælp til stillingsskift og behov for hjælp til at blive lagt ned igen, hjælp til at finde roen. Men det er her netop vigtigt, at I hjælper ham med stillingskift og fysisk ro - uden at han tages op, uden at han vugges og uden at han får bryst eller flaske i munden. Det er vigtigt, at I hjælper ham videre i søvnen i egen seng og med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt.
Det er også vigtigt, at I forsøger at holde så fast en dagsrytme som muligt og meget gerne forsøger at skabe en rytme, som også kan passe ind i den hverdag, som han forventes at skulle have, når han begynder i vuggestue. Selvom det er jul og det derfor kan være svært at holde de faste spise- og sovetider, så kan det være en rigtig god idé, fordi det er med til at sikre, at han faktisk føler sig parat til at sove, når han bliver puttet og derfor vil have lettere ved at overgive sig til søvnen. Samtidig vil det gøre starten i vuggestuen lettere, hvis hans rytme nogenlunde passer ind i hverdagen der...
Jeg vil derfor lige sende en dagsplan, som den kunne se ud for en dreng på 10 måneder og som skal i vuggestue...
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
(Afleveres i vuggestue)
8.30-9: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsasger, stykker af frikadelle, pastaskruer og lignende. Og tilbydes også meget gerne stadig grøntsagsmos med kød eller fisk. Må også meget gerne få varm mad til frokost med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta.. vand af kop.
Puttes til middagslur
(hentes i vuggestue - før eller efter eftermiddagsmad:))
Eftermiddag 15.30-16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos. Vand af kop.
Sover dagens 3. lur - da han har behov for 3 lure dagligt i følge jeres brev...
Aften 18: Familiemad - almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.
Tilbydes en godnatgrød - f.eks. havregrød, flerkornsgrød, mysligrød. Vand af kop. Og får børstet tænder...
Ammes/flaske og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23/24: Drømmeamning/drømmeflaske og sover uden yderligere mælk hele natten til næste morgen, hvor dagen så starter med morgengrød... Vil dog naturligt i kraft af sin alder have behov for hjælp til stillingskift om natten... :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Rigtig god jul til jeres lille familie :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske