Svar: Den første skemad - 5 mdr.
1. juni 2005
Alder:
5 mdr.
Kære Rikke
Det er fint at bibeholde den samme type grød/mos i en periode før der skiftes til det næste og når man så skifter, kan det være en god idé at bibeholde den samme slags grød eller mos 1 gang dagligt og kun skifte det andet.
Altså f.eks. følgende plan:
Nuværende: boghvedegrød med pæremos morgen, kartoffelmos med gulerod aften
Næste: majsgrød med pæremos morgen, eller skift f.eks. frugtmosen ud med æblemos, bibehold kartoffelmos med gulerod aften
Næste: bibehold majsgrød, skifte grøntsagsmosen ud aften osv.
Altså hele tiden sørge for at noget af det er gennemgående.
Man plejer at anbefale at der går mellem 3-7 dage før man skifter fra det ene til det andet, det kommer lidt an på, hvordan barnet reagerer på skemaden, både lysten til maden og rent 'mavemæssigt'.
Hvis det kniber for dig at finde forskellige grødtyper, så kan du jo også i takt med at hun bliver 6 mdr gammel forsøge med havregrød eller 3 kornsgrød, som du kan lave af havregryn, hirseflager og rugmel eller boghvede.
Du må prøve dig frem og se om ikke du kan finde en fin grødblanding til din datter. Det er forøvrigt rigtig fint at hun er glad for kartoffelmos med gulerod, super:o)
At skifte imellem forskellige madvarer og typer af mad sikrer jo naturligt en variation, hvilket er vigtigt for at få dækket behov for forskellige mineraler, vitaminer mv. Samtidig er det vigtigt at barnet smager så meget forskelligt som muligt, for at undgå kræsenhed senere hen. Børn vil efter 1 års alderen ofte mere langt mere selektive i deres valg af fødeemner, så jo mere der er smagt inden, jo bedre er det.
Men alt med måde og i passende tempo:o)
Fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske