Brev:
Får vores søn mælk og mad nok?
2. juni 2005
Alder:
7 mdr.
Får vores søn mælk og mad nok?
Kære Helen
Jeg er i tvivl om vores søn på 7 mdr. og 10 kg får nok mælk i løbet af dagen. Hans dagsplan er nogenlunde sådan her:
5.00 Vågner
5.30 Amning
7.30 Lur, bryst gives inden
9.30 Havre-, trekornsgrød eller øllebrød tilberedt m. ½ dl. MME
11.30 Lur (bryst tilbydes inden, meget lidt eller intet spises)
14.00 Boghvede-, majs- eller rismelsgrød (med lidt grøntsager) lavet på 1 1/2 dl. MME.
15.00 Lur (bryst tilbydes inden, intet spises)
16.00 Amning
18.00 Kartoffelmos m. grøntsager og kød/fisk.
19.00 Amning (nogle dage spiser han intet, andre dage en del).
19.00 I seng
Til hvert måltid gives 1 dl MME (hvoraf det meste dog ryger ved siden af ;-)) og lidt frugtmos til dessert.
Endvidere: Han ammes ej om natten, og vil efter skemåltiderne ej have bryst. Han har kravlet de sidste 3 uger nu, hvilket ofte gør ham svedig, hvorfor jeg tilbyder ham vand ofte i løbet af dagen (og han drikker tit et par slurke). Han sover fra 19 til 05.00 hver nat, juhu!
Han har fået den beskrevne mængde mad og mælk de sidste 1 ½ måned nu, og jeg synes det er svært at øge hans madmængde til eks. 4 skemåltider om dagen, hvordan skal vi næsten nå det? S
Skal jeg hellere prøve at give ham lidt mindre at spise ved de enkelte måltider, for derved at give plads til et måltid mere? Jeg kan kun se, at det er kl. 16 eller morgenamningen jeg kan lave om til at skemåltid, men så ryger mælkemængden jo endnu mere ned, og jeg synes i forvejen ikke, at jeg har meget mælk tilbage (han sutter ofte kun kortvarigt, vi taler sekunder, selv om jeg har mælken til at løbe inden jeg lægger ham til. Han er så vel kun tørstig, eller? Jeg vil jo frygtelig gerne amme så længe som muligt, og i hvert fald til 9 mdr.
I øvrigt har han ikke taget på den sidste måned, han har ligefrem tabt sig ½ kg. Naturligvis vil han brænde vældig mange kalorier af på kravleriet, men ligefrem at tabe sig, er det normalt?
Håber du har et par ideer til, hvordan vi kommer videre med maden, og især om mælkemængden er i orden.
Mange venlige hilsner
Maria