Svar: Får vores søn mælk og mad nok?
2. juni 2005
Alder:
7 mdr.
Kære Marie
At børn holder vægten i en periode er helt normalt og de kan således godt ryge lidt ned på vægtkurven, når de begynder på overgangskosten. De skal dog finde deres leje igen og de skal i princippet ikke tabe sig.
Du skal naturligvis være opmærksom på at din dreng får fedtstof nok, således at du tilsættes ekstra fedtstof (smør, olie osv.) i maden.
Jeg kan godt forstå at du gerne vil amme og du kan også roligt fortsætte, som nu. Når man ammer, så ved man dog aldrig helt hvor meget mælk barnet egentlig får, hvilket jo godt kan være frustrerende. Du må dog se på hvor våde bleer han har, altså hvor meget han tisser. Kommer der nok ind, så kommer der også nok ud:o)
Jeg kan dog godt forstå din bekymring omkring mælkeindtaget, hvis han kun dier hos dig ganske kortvarrigt. Han er dog en stor dreng, som højst sandsynligt har et godt vacuum, din mælk lyder til at løbe nemt og derfor får han måske mere end du tror. At die af 'sekunders varighed' er dog ikke meget, det vil jeg medgive dig.
For at øge hans mælkeindtag tror jeg du skal tilbyde ham mælk af kop sammen med skemaden. Altså både mælk i maden samt af kop ved siden af.
Et ekstra måltid kunne også være lidt yoghurt eller du kan øge mælkeindtaget ved at komme mælk ovenpå havregrøden og øllebrøden. Der kan hurtigt komme 50 ml ekstra ind ad denne vej. Mælk kan også gives på en portion frugtgrød.
Der er ingen krav om at han skal have 4 måltider skemad. Nogle børn trives fint med tre måltider skemad i 7 mdr´s alderen. Taget i betragtning at han sover så godt om natten, så lyder det jo ikke umiddelbart som om han mangler noget, men for at sikre hans vægt øgning tror jeg som sagt at du skal forsøge med ekstra tilskud af fedstof, samt ekstra mælk, hvilket jo nok også svarer meget overens med de tanker du selv har gjort dig:o)
Prøv det i første omgang og rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske