Svar: Vil ikke spise skemad mere - 8 mdr.
4. juni 2005
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Der sker mange ting i 8 mdr´s alderen som kan gøre at det virker ekstra trygt for din datter at 'falde tilbage' til flasken. Som du selv er inde på, så er det dog ikke hensigtsmæssigt i længden at hun skruer flaskebehovet op.
Det er dog sådan at du ikke kan regne med at hun selv vil ændre på dette og du må derfor være den der tager beslutningen om at flaskerne er slut. Ikke om dagen, men om natten. Din datter bør ikke få mælk i løbet af natten, men kan tilbydes vand hvis hun er tørstig. Vand slukker tørsten og kan give ro i maven, men fylder ikke helt på samme måde som mælk. Hun skal dog heller ikke drikke volsomme mængder vand, alt er jo relativt.
Din datter har været igang med skemaden længe og jeg tænker umiddelbart at hun skal til at have noget andet. I en alder af 8 mdr. begynder hun at kunne tygge og derfor skal hun tilbydes mad i små stykker.
Jeg ved godt at det så er mindre mængder hun får ind og at det også tager lang tid, men det er vejen frem. Det er dog vigtigt at hun ikke drikker sig mæt i mælk, men så i stedet tilbydes skemaden, når hun er sulten. Hvis hun er sulten nok, siger hun vel ja tak?
Du kan bibeholde flaske morgen, eftermiddag og aften, men ikke om natten. Her kan det så være en fordel at f.eks. far tager over, så I får ændret på natterutinen.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: flaske
Formiddag: grød med frugt, bær eller frugtmos
Frokost: rugbrødshapsere med pålæg og gerne tilbehør af lidt grønt (kogte ærter, majs, gulerod, advokado, pebberfrugt mv.)
Eftermiddag: bolle med smør og frugt i stykker
Sen eftermiddag: flaske
Aften: aftensmad ala det i selv spiser, men tilpasset i konsistensen så hun kan være med. Gerne en kombination af skemad og noget hun selv kan spise med fingrene. Prøv f.eks. pastaskruer med kødsovs. Dessert frugtgrød med mælk
Sen aften: flaske
Jeg vil også lige skrive at det jo kan være at hun har ondt for tænder eller af anden årsag ikke har så meget lyst til at spise lige i øjeblikket.
Mit råd er altså at du stopper mælkeindtaget om natten og begynder at tilbyde din datter mere mad, som hun selv kan spise med fingrene, suppleret med lidt på ske. Det kan godt blive et par hårde nætter, hvor hun kalder på flasken og ikke får den, men det skal nok til for at skabe plads i maven næste dag. Samtidig skal det også sige at ting tager tid at ændre, men hvis I er konsekvente tror jeg I vil kunne se en ændring i løbet af 3 dage/nætter:o)
Måske har I snart ferie, så I kan hjælpe hinanden og har lidt mere overskud til projektet. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske