Svar: Sove i egen seng - 3 mdr.
8. september 2003
Alder:
3 mdr.
Hej
Sålænge din dreng kun er tre mdr gammel, synes jeg godt at du kan ligge og amme ham i søvn. Den liggende stilling er god for både mor og barn.
Da hans seng står i soveværelset, ville det være meget fint om han kom over at ligge i sin egen seng, så ville I alle tre sikkert sove meget bedre. Det er selvfølgelig utrygt for ham, når han ikke kan mærke dig tæt på sig, så prøv om ikke du kan skabe lidt tryghed med dynen, så han kan mærke at han er puttet.
Hvad ville der ske hvis du prøvede at lade ham ligge og først flyttede ham senere? Du kan jo godt amme ham i jeres seng, når han skal sove og så lade ham sove der. Inden du evt selv går i seng, så kan du måske med held give ham lidt ekstra mælk, imens han sover, i håb om at han så sover tungt og også sover lidt længere end han ellers ville have gjort. Efterfølgende kan du stille flytte ham over i sin egen seng. Hvis han bliver urolig og småklynker, så aer du ham lidt, så han mærker at du er der og putter dynen trygt om ham.
Du kan ikke forvente, at han selv kan holde og finde sin sut, så længe at han er så lille. Det er meget fint at I hjælper ham med stofble og hænder. Vær dog opmærksom på at børn sover meget uroligt og godt i løbet af natten kan sige suttelyde og smålyde, uden at det betyder at de skal have en sut eller ammes. Når han ligger i sin egen seng så afvent lidt og giv ham en chance for at sove videre. Det er ikke alle lyde der skal reageres på og som forældre kan man hurtigt komme ind i en vane med at give sut natten igennem, hvilket er svært at vænne barnet af med.
Held og lykke til jer alle tre, jeg håber at I får nogle gode nætter.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske