Svar: Trøstes af sut?
7. juni 2005
Alder:
18 mdr.
Hej med dig
At sutte er jo en medfødt refleks og derfor noget, som de fleste børn mestrer fra starten af deres liv. Det at sutte har i sig selv mange funktioner og ud over at det bidrager til at barnet kan få noget at spise, så er det at sutte bl.a også beroligende.
At jeres dreng foretrækker en sut, når han er meget ked af det, hænger således ikke sammen med at han foretrækker et stykke plastik, men mere sammen med at det at sutte i sig selv er genkendeligt og dermed tryghedsskabende for ham.
At sutte har for ham altid været måden at finde roen på, både da han var spæd, men også nu hvor han er blevet større. Det er således helt naturligt.
I situationen hovr han bliver så ked af det, at han slet ikke kan høre på hvad I siger, så prøv i stedet bare at være der. I behøver ikke at sige noget til ham, bare sætte jer i nærheden af ham, nusse ham lidt på ryggen hvis han vil have det og ellers lade ham være. giv ham bare sutten, hvis den er i nærheden, men lad ham også mærke at I gerne vil ham selv om han har det svært lige der. Altså ikke en sut i stedet for mor og far, men både og; dog på en rolig og inviterende måde.
Når han bliver gammel nok, så skal han jo af med sin sut, og hvis han allerede nu ved at I gerne vil ham og trøster og hjælper, når der er behov derfor (og også holder fast i jeres nej, hvis det er nødvendigt), så vil han også kunne klare sig uden sutten og vide at det er trygt at gå til jer. Men lige nu er det helt okay:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske