Brev:
Søvnvaner efter dræn i ørerne
8. juni 2005
Alder:
10 mdr.
Søvnvaner efter dræn i ørerne
Hej Helen
Atter et spørgsmål til dig, om søvn.
Vores datter har fået dræn i ørene efter en opslidende periode med mange mellemørebetændelser og dertil hørende urolig søvn. Efter drænen hjalp dine råd med at skabe en fast rutine for hende med lure om dagen og fast sengetid om aftenen. Det hjalp ret hurtigt, men ikke ret længe.
Vi holder fast i den samme rutine og det virker også som om hun bliver lagt til at sove når hun er træt. Hun sover om dagen kl. 8.00, kl 11.30 og kl 16. Bliver puttet om aftenen kl 19.30. Hun falder som regel let i søvn (nogle aftner rejser hun sig om en del gange, men falder som regel til ro indenfor ½ time når det er værst).
Problemet er at hun vågner hyppigt om natten og om dagen sover meget korte lure. Om natten vågner hun ca. 3 gange med et par timer mellemrum - og står de fleste dage meget tidligt op. Det resulterer i at hun kun sover 8-9 timer om natten. Den sidste gang hun vågner om natten (inden hun står op) er hun MEGET ulykkelig og det tager lang tid at få hende til at falde til ro. For det meste må jeg amme hende for at give hende ro.
Om dagen sover hun sjældent mere end en time og vågner 2-3 gange i løbet af den time og må vugges i søvn igen. Hun vågner og græder utrøsteligt og sparker/vifter vildt - hun har ofte lukkede øjne når hun begynder at græde.
Hun er lige blevet 10 mdr., er begyndt at stå selv og gå rundt blot hun holder os i den ene hånd. Hun spiser godt og er for det meste rigtig glad. (også selv om hun sover så lidt). Jeg fornemmer dog at hun den seneste uges tid har været mere pivet og mor-syg, ligesom hun pludselig ikke vil i bad. (hun har været helt pjattet med at bade og går normalt direkte under bruseren med os andre)
Hvad er dine tanker omkring søvnen? Og mht bad - skal jeg så bare lade hende få en pause og så se om hun får lyst igen, jeg er bange for hun bliver rigtig bange for det hvis jeg tvinger hende.
Hilsen
Den trætte mor