Svar: Søvnvaner efter dræn i ørerne
8. juni 2005
Alder:
10 mdr.
Kære trætte mor
Din datter har i en alder af kun 10 mdr allerede fået en erfaring med sig, som handler om at når man sover, så oplever man pludselig smerte og det at vågne op hører således med til det at sove. Altså hun har pga sine mellemørebetændelser ligesom lært sig at det er sådan man sover.
Nu skal hun lære at hun roligt kan sove og at hun ikke vækkes unødigt. Hun skal have en ny erfaring med sig, som handler om at være tryg nok til at sove videre. Sammen med det, må man dog også medtænke hendes alder. Hun er stadig i seperationsfasen og øver sig for hver dag i at være lidt på afstand af jer. Hun oplever rigtig meget og når man begynder at gå rundt, så opleves verden pludselig stor og uoverskuelig. Alle dagens oplevelser bearbejdes om natten og derfor drømmer hun også meget i øjeblikket. En urolig nattesøvn hænger derfor også sammen med dette.
Mange børn bliver i perioder også bange for bruseren og for at imødekomme hende og give hende den ekstra tryghed hun har behov for, synes jeg du skal prøve om ikke hun kan blive vasket i et lille badekar på gulvet. Håret kan du så måske få lov til at vaske med bruseren og ellers må det hældes over med en lille kande eller lignende.
Din datter skal ikke tvinges, men støttes i den udvikling hun er så fint i gang med og hun skal have tryghed, naturligvis i en balance imellem også at skulle have udfordringer.
Med hensyn til sovetid, så tror jeg du skal arbejde på at hun kun skal have to lure i løbet af dagen. En formiddagslur og en eftermiddagslur.
Det er klart at hun, så længe hun ikke sover så godt om natten, så vil hun have behov for at sove om morgenen. Men på sigt vil det være hensigtsmæssigt at morgenluren rykkes til formiddag.
Det er altid svært at sætte tid på lure, men du skal regne med at hun kan sove et sted mellem 2½-4 timer (samlet) i løbet af dagen og så måske kan sove 11 timer om natten. Det er kun cirka tider og skal derfor ikke tages mere bogstaveligt end som så, men det kan give dig et lille indtryk af behovet i hendes alder.
Du skal passe på ikke at komme ind i en rutine, hvor du begynder at amme om natten. Det er uhensigtsmæssigt hvis hun får for vane at vågne for at blive trøstet ved brystet, istedet for at hun tidligere vågnede fordi hun havde ondt i ørerne. Prøv i stedet at skabe nye gode vaner. Kan far f.eks. tage hende over om natten? Kan hun tilbydes lidt vand at drikke?
Vær opmærksom på at hvis du ammer om natten, så tager mælken pladsen op for den egentlige mad og er hun samtidig træt pga den afbrudte søvn, så spiser hun heller ikke sufficient i løbet af dagen og sover dermed heller ikke så godt der. Du må gerne bibeholde amningen morgen og aften, men hun skal have mad som mætter og ligger godt i maven for også at sove godt. Lidt på samme måde som når vi andre har spist en god middag, så har vi lyst til at 'slå mave' på sofaen.
Det var lidt af mine tanker omkring situationen hos jer. Selv om du er træt, så prøv at holde fast i at en hel nats søvn faktisk også er vigtigt for din datter. Det er ikke grun med baggrund i at du trænger til en sammenhængende nattesøvn at I skal arbejde for dette, det er faktisk også fordi din datter har brug for sammenhængende søvn. Nogle gange hjælper det at sige til sig selv, at det faktisk også er for hendes skyld:o)
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske