Brev:
Flytning og lillesøster
8. juni 2005
Alder:
2 år
Flytning og lillesøster
Hej Helen
Vores dreng er nu to år og det går rigtig godt hernede sydpå. Han er nysgerrig, sød, kærlig/kælen, lidt fræk og fantastisk sjov at være sammen med. Vi har kun få konflikter og dem vi har løser vi fint synes vi.
Her til august skal han have en lillesøster, hvilket han selvfølgelig ikke forstår noget af. Jeg skal føde i starten af august og hans vuggestue er lukket hele august måned - god timing... jeg så helst at han fortsatte sin hverdag når den lille kom, men det bliver der ikke noget af. Far er hjemme de første 3 uger, derefter får jeg hjælp af familie, som kommer herned hver gang far er væk på arbejde (han arbejder en uge væk fra hjemmet ad gangen).
Dernæst kommer at vi har købt et dejligt hus som vi flytter ind i slut november. Den lille fyr skal altså også flytte OG i ny vuggestue. Det er mange ændringer på én gang for sådan en lille en :-)
Heldigvis ser det ud til at der ligger en meget lille vuggestue, nærmest dagpleje, få hundrede meter fra vores hjem, med kun 6 børn og 2 voksne. Den tror jeg at vi melder ham ind i.
Han skal så desværre have et nyt skift til september, hvor han skal i børnehave. Børnehaver her i Italien er lidt anderledes, de er bygget op som en skole, 25 børn til 1 lærer, klasseværelser og timer hele dagen. Dog er timernes indhold enten fri leg, eller legende lærdom - eller ude-aktiviteter, men det er jo en noget anderledes hverdag end en vuggestue med 6 børn...
Mine spørgsmål er så:
Vi flytter nok en mandag og har ham så hjemme resten af ugen i det nye hus. Han fortsætter i sin gamle vuggestue tirsdag og onsdag og er så hjemme sammen med far, mor og lillesøster torsdag-søndag. Her kan han så starte i sin nye vuggestue om mandagen start december. Men er det ikke liiiige hurtigt nok? Bør jeg have ham hjemme en uges tid så han vænner sig til det nye hus, eller bør jeg starte indkøring det nye sted med det samme? Jeg er desværre nødt til at have lillesøster med til indkøringen, hvis vi starter med det samme, for der er far væk på arbejde. Under alle omstændigheder skal lillesøster med den ene af indkøringsugerne, da far jo kun er hjemme en uge ad gangen...
Har du nogle gode råd vedr flytningen, som kan gøre det nemmere for ham - bør vi f.eks. overnatte hos nogle venner mens vi flytter hans værelse på plads med alle hans ting? Bør vi tage ham ofte med i huset for at vænne sig til det? Bør han se vuggestuen et par gange inden vi starter indkøring?
Det var en lang smøre med få spørgsmål, men jeg vil så gerne gøre det hele så smertefrit for ham som muligt. Så jeg håber du har nogle visdomsord til mig :-)
Og så lige et rent praktisk spørgsmål. Vores søn er begyndt at synes det er herligt at tisse på potte... og med varmen vi har her løber han ofte uden ble og husker så - for det meste - at sætte sig på potten og tisse. Han rejser sig dog MEGET hurtigt og så drypper det jo fra den lille tissemand. Hvad gør man rent praktisk? Skal jeg have noget toiletpapir ved siden af potten og så lærer ham at tørre sig? Men hvor gør jeg så af papiret?
Ja, mærkeligt spørgsmål, men hvad gør andre mon?
Han sidder også nogle gange på toilet, men uden formindsker - den kan han ikke lide, for der kan man ikke følge med i tissetåren :-)
Afføring er han ikke interesseret i at lave der endnu - han siger dog ofte til inden han skal lave, men der har han ble på.
Jeg har dog ingen ambitioner, da han jo får lillesøster om lidt, men han skal da have lov når han spørger :-)
Tak fra Iben