Svar: Flytning og lillesøster
8. juni 2005
Alder:
2 år
Kære Iben
Først stort tillykke med at der er en lillesøster på vej og også tillykke med huskøbet. Det hele lyder rigtig dejligt:o)
Og så for at starte fra en ende af. Jeg er lidt i tvivl om hvorvidt jeg forstår det hele rigtigt, men her er mine tanker.
Vuggestue med kun 6 børn og to voksne lyder rart. Jeg bliver dog i tvivl om hvordan det nye hus ligger i forhold til den gamle vuggestue? Jeg kan forstå at han går i en vuggestue nu, som dog holder ferielukket i august. Du skal naturligvis gøre op, om han kan forblive i det kendte sted indtil han skal i børnehave og derfor først få skiftet der, eller om han under alle omstændigheder er nødt til at skifte vuggestue. I givet fald vil et lille sted jo være godt.
Samtidig tænker jeg at der jo, når han starter i børnehave, vil være børn som han kender fra vuggestuen. Det vil således ikke kun være nyt? Du skriver at han skal skifte til børnehave i september, men at I skal flytte i hus fra november. Kan han ikke blive i den samme børnehave?
Du skal naturligvis sørge for at han får så lidt skift som muligt, men de skift der må være, er der jo så, og der må du så prøve at støtte ham så godt som muligt.
Prøv i første omgang ikke selv at være for bekymret. Han spejler sig jo i dig og mærker han din usikkerhed, så bliver han også selv usikker.
Når I får en lillesøster, så er det naturligvis vigtigt at du lærer hende at kende og derfor også får lidt tid sammen med hende alene. Men samtidig er det vigtigt at han ikke føler at han bliver 'sendt væk'. Ofte vil børn dog helt af sig selv bede om at komme af sted, når de først har fundet ud af at det der med mor og lillesøster nu alligevel er for kedeligt. Med hensyn til hvorvidt du skal sende ham af sted eller ej, afhænger således, hvordan han virker og hvad han på sin egen måde giver udtryk for.
Du kan således ikke sætte regler op for om han skal være hjemme i 4 dage, en uge eller 14 dage. Han skal have lov til at være hjemme og opleve jer som familie, men han skal også have lov til at komme af sted og have sin hverdag, som han ganske givet vil savne.
Med hensyn til at han skal være i nyt hus, så vil det være en god idé at I besøger huset, så han ved hvad I snakker om. Det vigtigste er dog nok at hans seng og hans legetøj følger med og så I forældre:o) Igen vil han jo spejle sig i jer, og hvis I er glade og rolige, så bliver han det også.
Man kan godt i nyt hus blive forskrækket over de nye lyde og nye skygger på væggene osv, og børn kan derfor godt vågne op om natten eller i en periode sove lidt mere uroligt. Han vil sandsynligvis også drømme mere, fordi han oplever så meget forskelligt i løbet af dagen og får så mange skift i sit liv. Det I skal være opmærksomme på er dog netop at være opmærksomme. Hvad rør sig i ham, bliver han mere pylret, 'stædig', kortere lunte imellem gråd og glæde osv. så ved I hvorfor og støt ham så der.
Pas på ikke at skabe nye 'dårlige vaner' med at han skal ind og ligge i jeres seng hver nat i det nye hus. Det kan blive svært at få ændret.
At overnatte hos venner er naturligvis en mulighed, men det vil jo også give ham endnu et skift. Lad ham flytte med og på den måde være en del af processen. Mon ikke I forholdsvis hurtigt kan få samlet hans seng, så han har noget genkendeligt at sove i. At besøge vuggestuen en enkelt gang inden han skal starte der, kan være udmærket, men ellers har du jo mulighed for rolig indkøring. Det at skulle forholde sig til to institutioner kan jo også være meget for sådan en størrelse, så introduktionen til vuggestuen kan måske være en del af indkøringen.
Jeg ved godt at du gerne vil gøre det hele så godt som muligt for jeres lille dreng og jeg forstår dig godt. Tro mig. Det er bare sådan, at man ikke kan planlægge sig ud af al ting. Det er godt at gøre sig nogle overvejelser, men nogle gange må man også bare prøve at se hvad der sker og så tage den derfra:o)
Men hensyn til renlighed, så sker dette i etaper. Det er noget man modnes til og ofte er det først omkring 3 års alderen at de fleste børn kan kontollere vandladning og afføring.
Hvis din dreng kan holde sig tør i tre timer, så er det et tegn på at samarbejdet kan begynde og det bedste tegn til samarbejde er, at han selv meddeler at nu vil han ikke bruge ble mere. Da I jo har muligheden for at rende rundt uden ble, så er det fint at han allerede nu prøver sig frem med potten, men du kan ikke forvente at han er renlig på nuværende tidspunkt eller at han vil være i stand til at sige til.
Som regel bliver børn renlige med vandladning før afføring og som regel bliver børn også renlige om dagen før om natten. Da det er en proces som barnet er igennem, vil barnet ofte komme og fortælle at det har lavet i bleen, herefter kommer det og fortæller at nu laver det i bleen, for tilsidst at nå at sige til inden.
Din søn er tilsyneladende nået til den fase, der handler om at han siger til, når han laver i bleen.
Med hensyn til at tørre sig, så kan du ikke forvente at han i en alder af 2 år skal kunne finde ud af dette selv. Du kan dog godt stille en rulle toiletpapir ved siden af potten, men du skal nok hjælpe ham med at blive tørret bagefter, hvis det er nødvendigt. Papiret skal så i potten og det hele skal smides ud i toilettet.
Som du skriver skal han naturligvis have lov til at sidde på potte, når han spørger. Netop i 2 års alderen er det meget interessant for mange børn. Interessen kan dog pludselig forsvinde og når han bliver storebror kan det godt være at bleen pludselig er meget interessant igen.
Igen handler det så om at aflæse ham og støtte ham bedst muligt, hvilket jeg ikke er i tvivl om at I også gør:o)
Rigtig meget held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske