Svar: Bad og børneeksem
10. februar 2019
Alder:
9 mdr.
Kære Karina
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at jeres dreng er meget plaget af børneeksem, og det er vigtigt at finde ud af, hvad eksemen skyldes - så man ikke kun symptombehandler, men også forsøger at finde ud af, om der er en udløsende faktor. Hvis I ved, hvad han får eksem af, vil I naturligt bedre kunne hjælpe ham. I kan evt. bede jeres læge om at få en henvisning til allergologisk afdeling...
Børneeksem giver ofte urolig søvn. Når jeres dreng skal sove, så vil han hud ofte føles varm, det vil svie og klø, og det er ikke særlig rart for ham. Derfor er det rigtig godt, at I smører ham med cremer, salver osv. om aftenen - og det vil være rigtig godt, hvis I kan variere mellem forskellige typer creme, lotion, fedtcreme osv. alt efter årstid og tidspunkt på dagen - og naturligt efter hvor voldsom hans eksem er. I nogle perioder kan det være værre end i andre :) Undgå creme, som indeholder carbamid, da det kan få huden til at svie ekstra meget...
Børn med børneeksem skal helst ikke have for lange bade og helst ikke med for varmt vand. Et hurtigt, let kølende bad kan være mere behageligt... og det er måske en del af forklaringen på, hvorfor jeres dreng accepterer brusebad på arm langt bedre, end han accepterer et karbad.
Det er også godt, hvis der går lidt tid efter badet og til han puttes i seng. Hvis han puttes under en dyne direkte efter et bad, så vil eksemen blusse op, og det vil irritere hans hud ekstra meget. Hans hud har brug for luft efter et bad, og der må meget gerne gå en time eller mere fra han kommer ud af et bad og til han puttes. Derfor kan det være en god idé at forsøge med et bad i løbet af dagen i en periode, hvor I også selv har mere overskud til at gøre det hyggeligt for ham :)
Da han lige nu græder blot ved synet af badekarret vil det være rigtig godt, hvis I kan starte med at lade ham sidde på badeværelsesbordet med fødderne nede i vasken, og stille og roligt vænne ham til at det er okay at have fødderne i vand. Det er sjovt at sidde og plaske. I kan også tage en kande eller lidt små bøtter og vise ham, at I kan lege med vandet, hælde vand op og ud osv... Når han virker tryg ved dette, så kan I forsøge med badekarret igen - evt. kun fylde en lille smule vand i bunden, så han ikke rigtigt bader, men trods alt oplever at have vand omkring sig... igen kan han lege med kopper, skåle og kander. I kan evt. købe vandlegetøj, som kan sættes på fliserne på væggen, så han bliver optaget af dette fremfor vandet i badekarret og gradvist kan I så komme mere og mere vand i. Men på grund af hans eksem skal badet stadig være kortvarigt :)
Og så er det rigtig godt, at I netop tager ham med i brusebad, når I også selv går bad, så han stadig bliver badet/vasket og oplever vandet på den måde, som han er mest tryg ved og accepterer bedst :) I takt med at han bliver ældre, og det bliver sommer, så vil han naturligt også kunne lege med vand i haven og også der have en lille vandkande eller måske en båd-bane eller lignende, som han kan lege med og opleve som noget sjovt og hyggeligt.. så gradvist gøres han mere og mere tryg ved vand og bad, fordi det gøres til en leg og noget som er okay og sjovt.
Undgå at bruse ham for meget over hovedet, undgå sæbe i øjnene og lignende, som han naturligt kan føle grænseoverskridende og ubehageligt. Vask kun håret, når det er nødvendigt og dermed ikke hver dag, så han også nogle gange oplever, at han kan komme i bad uden at få vådt hår, hvis han f.eks. ikke bryder sig om det. Jo flere små succesoplevelser I kan bygge på, jo bedre er det :)
Håber I kan bruge dette videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske