Svar: Hvorfor kun 2 flasker MME2 eller vælling om dagen
10. juni 2005
Alder:
5 mdr.
Kære Mai-Brit
Tak for dine pæne ord, og så til dine spørgsmål:o)
Modermælkserstatning type 2 er det der hedder tilskudsblanding og også vælling hører under denne betegnelse. Det er et tilskud der kan gives til den øvrige mælk/kost, hvis man f.eks. har et barn som spiser meget store mænger for at blive mæt, eller hvis man som forældre vil prøve om det kan mætte barnet lidt mere.
Blå allomin 2 er, så vidt jeg ved, den eneste tilskudsblanding som er 'fuldgyldig', dvs at barnet kan leve af dette alene. Andre type 2 og vælling er ikke fuldgyldige og man anbefaler at barnet i alderen 4-6 mdr. max får, hvad der svarer til 2 måltider om dagen af dette.
Sundhedsstyrelsens anbefaling om at minimere mængden handler bl.a. om at proteinindholdet er forøget. Når barnet også får grød, så indeholder den faste føde rigeligt med protein. Generelt bør mængden af protein ikke overskrides, da det kan belaste barnets nyrer.
Umiddelbart tænker jeg, at jeres lille drengs mave har rigeligt at arbejde med, når han både får vælling og grød. Der er meget mad som skal nedbrydes og sendes videre ud i systemet. Jeg synes derfor det vil være helt relevant at I forsøge at minimere indtaget af vælling og i stedet giver ganske almindelig modermælkserstatning, som han sikkert har fået tidligere? Prøv det og se om ikke han så begynder at få lidt ro i maven igen og måske også kan begynde at finde roen til at sove.
En plan for dagen med 2-3 måltider skemad kunne se således ud:
Morgen: flaske
Formiddag: grød med frugtmos og evt. flaske
Lur
Frokost: grød eller grøntsagsmos og evt. flaske
Eftermiddag: flaske
Lur
Sen eftermiddag: evt. flaske
Evt. Lille lur
Aften: grøntsagsmos, evt. lidt frugtmos som dessert og evt. flaske
Puttes til natten
Sen aften: flaske (f.eks. når du selv går i seng)
Nat: evt. flaske
Vær opmærksom på at det er en god idé kun at give max 2 grød måltider dagligt og lade resten være grøntsagsmos. Det er også bedre for maven:o)
Håber dette skabte lidt klarhed. Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske