Svar: Flaske, mælkeindtag, spisning, tandbørstning
12. juni 2005
Alder:
15 mdr.
Kære Merete
Der er naturligt en sammenhæng imellem hendes behov for/ønske om flaske og hendes manglende lyst til at drikke af kop og spise mere mad.
Det er korrekt at hun skal have ca ½ liter mælk om dagen, men det er mælkeprodukt. Det vil sige at en portion yoghurt også tæller med, samt den ost hun kan spise og den mælk som kommer i og på maden.
For mange børn er flasen en del af et ritual og børn elsker ritualer fordi det er genkendeligt og dermed trygt. Når din datter således protesterer fordi hun ikke tilbydes flaske, så handler det om at hun falder til ro ved flasken og den er tryghed for hende.
For at ændre på dette skal hun derfor have noget andet trygt at finde ro ved. Det kan være at læse en bog eller få sunget en sang, have en sutteklud, eller drikke lidt varm mælk af en kop. Der er mange muligheder.
I takt med at hun bliver ældre og det gør ikke noget at hun bliver 1½ år, så vil hun også være i stand til at kunne vælge. F.eks. valget imellem om hun vil have en flaske eller om hun vil have læst en historie. På et tidspunkt vil barnet vælge historien og her skal du så som forældre være konsekvent og ikke give efter for flasken også.
Hun vil højst sandsynligt også kende til at noget er slut. Hvis bogen er slut, eller der ikke er mere frugt eller lignende, så slå ud med hænderne "der er ikke mere, det er slut". Det samme kan man gøre med flasken.
På et tidspunkt skal der også købes nye flaskesutter og du kan lade din datter være med til at smide de gamle ud. Kender hun skraldespanden og det at smide ud, så kan flaskesutterne også komme i skraldespanden. Kunsten er jo så at holde hende fast i at de nu er smidt ud og at I ikke bare kan købe nogle nye, det er slut.
Når noget slutter, så skal det tilbydes noget andet og her skal hun drikke af kop. Hun burde med sin alder kunne drikke uden problemer, men det er klart at øvelse gør mester. Hvis hun ikke er til almindelig kold komælk, så giv hende lidt lun mælk af en kop eller et lille glas. Du kan også give hende drikkeyoghurt, eller du kan selv lave banan-/jordbær milkshake, hvor du blender frugten sammen med mælk (ingen sukker). Det er godt at tænke alternativt samtidig med at du tænker i sunde baner.
Brød er naturligvis godt for hende at få. At hun spiser havregrød er dog rigtig fint og kan jo udgøre det for brøden om morgenen. Grøden er også med til at holde hendes mave igang. Rugbrød spiser vi jo mest af i Danmark og hun kan godt få fibre uden at spise dette. På en portion yoghurt kan du f.eks. give lidt mysli eller lidt rugbrødsdrys eller lignende. Give hende også gerne bær til.
Kød er naturligvis kød som vi spiser det om aftenen. Men kød er også kødpålæg. Kan du ikke få hende til at spise noget af dette. Det kan være postej, frikadeller, pølse, fiskefilet, makrel i tomat osv.
Du skal naturligvis sikre dig at hun er sulten og hun skal tilbydes det samme som du selv spiser. Det er også vigtigt at du selv spiser - du er hendes rollemodel, og er du selv småtspisende, så spiser hun heller ikke.
Du skal ikke overtale hende til at spise, men ganske enkelt stille en tallerken med lidt valgmuligheder foran hende og lade hende gå igang uden den store fokusering.
I det hele taget lyder det som om din datter rigtig er ved at komme i trodsalderen og gerne vil prøve grænser og se hvad det sker med dig, når hun prøver. Altså hvilken reaktion du har på det hele. Derfor kan det være en taktik ikke at give hende for meget opmærksomhen og reaktion, men bare være optaget af dit eget spiseri, så hun på dig kan se hvad hun skal.
Med hensyn til tandbørstning, så skal din datter jo være noget ældre før hun selv kan børste sine tænder. Men da hun er nået til en alder hvor hun gerne vil have medbestemmelse, kan det være en god idé at lade din datter prøve selv.
Det er vigtigt at gøre tandbørstning til en leg, som du også selv er inde på. Lad din datter vælge tandbørste og tandpasta, når I er ude at handle. Nogle børn synes det er vældig sjovt med en elektrisk børste, fordi det kilder i munden og andre bliver bange og ulykkelige,- I må prøve jer frem.
Hvis din datter forbinder tandbørstning med dig og at det ikke er noget rart, så kan det være en god idé at det er far´s job at få børstet de tænder om aftenen. At få børstet tænder er en del af rutinen før natten, så far kan godt være den der sørger for det, i hvert fald i en periode.
Når din datter nægter, så prøv at finde ud af hvorfor. Lyt til hende og se om ikke du kan finde ud af hvad det er der gør hende ked af det. Er det fordi hun selv vil deltage, eller fordi hun synes det gør ondt eller er ubehageligt. Hvis man ved, hvorfor barnet reagerer som det gør, så er det nogle gange også nemere at finde en løsning.
Nogle gange kan man også bryde rutinen ved at lade det foregå et helt andet sted. Tandbørstning kan foregå ved siden af håndvasken med fødderne i vand imens, liggende i sengen eller måske på puslebordet. Der er magne muligheder og nogle ganske skal man tænke ganske kreativt for at få ændret det hele lidt i en periode.
Jeg tror dog at alle forældre kender til at deres børn protesterer mod tandbørstningen i en periode. Det er dog en periode:o)
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat og også god søndag til dig:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske