Svar: 12 uger og spiser hver time
20. februar 2019
Alder:
2 mdr.
Kære Alex mor
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at jeres dreng spiser meget hyppigt, og jeg kan godt forstå, hvis du synes det er hårdt at amme ham hver time til halvanden hele natten igennem... Jeg vil derfor meget gerne dele lidt tanker med dig omkring amning :)
Det er sådan, at din mælk består af flere dele. Den første del af mælken er meget vandholdig og det betyder, at den slukker tørsten. Derfor vil børn nogle gange søge brystet og die kortvarigt, fordi de på den måde slukker tørsten.... Hvis man malker ud, så vil denne mælk ligne lidt skummetmælk i konsistensen. Den næste del af mælken er den egentlige mad - det er en lidt mere hvid mælk og den minder lidt om letmælk. Til sidst i brystet ligger den lidt federe mælk, det man kalder fløden. Hvis man malker ud, så vil man kunne se, at fløden lægger sig i toppen af flasken.
Det er vigtigt at din dreng har fri adgang til brystet, så han får lov til selv at regulere, hvorvidt han har brug for en tørstslukker eller har behov for et egentligt måltid. Men det er vigtigt, at du hjælper ham med at spise godt fra et bryst af gangen, når du lægger ham til, så han får alle dele mælk med ud...
Du skriver, at han ofte spiser 20 minutter af gangen - og det er rigtig fint. Men det er bedst, hvis disse 20 minutter er på et bryst, og at han ikke spiser f.eks. 10 minutter på hvert bryst. Hvis han spiser 10 minutter på hver side, så vil han få meget vandholdig mælk. Det giver uro i maven, og det vil på sigt påvirke hans trivsel, og det vil gøre det svært for ham at finde ro og falde i søvn - og dermed sove et længere søvnstræk.
Det er også sådan, at det er hyppigheden af amning, som øger din mælkeproduktion. Det betyder, at du producerer mere mælk, hvis du ammer hver 2 time i stedet for hver 4. time. Det er også sådan, at du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin, så hvis din dreng pludselig er begyndt at søge brystet hyppigere om natten, så kan det godt være tegn på, at han er ved at være så fysisk stor, at han har behov for at få sat produktionen lidt op.. derfor er det vigtigt, at du lægger ham til og lader ham die.. men samtidig skal du også forsøge at hjælpe ham til at spise og stimulere rigtig godt i løbet af dagen, så han tager de længste søvnstræk om natten, så du også får lidt hvile :) Søvn er også vigtigt for din mælkeproduktion :)
Når du ammer ham om dagen, så prøv om du kan starte med at amme fra et bryst og lade ham spise så længe som muligt der - gerne 20 minutter :) Sørg for at holde ham igang, så han ikke falder for meget i søvn undervejs, og når han slipper, virker mæt og godt fyldt op, så skifter du ham, så han vågner lidt op til dåd igen, og så lægger du ham til modsatte bryst, hvor han så får tilbud om en tørstslukker :) Herefter putter du ham til lur. Når han så vågner, så starter du med at tilbyde ham det bryst, som han spiste en tørstslukker fra sidst, hjælper ham med at "tømme" dette bryst godt, før du så tilbyder toppen fra modsatte side :)
På den måde kan du hjælpe ham med at blive fyldt godt op om dagen og samtidig får du stimuleret begge bryster mellem hver lur, så mælkeproduktionen opretholdes godt :)
Hvis du oplever, at han har tidens til at spise lidt fra den ene side og lidt fra den modsatte side, så vil det som sagt være godt, at du hjælper ham med at spise længere tid fra et bryst af gangen. Dette kan du gøre ved at skifte ammestilling undervejs. Det vil sige, at du kan starte med at lægge ham til brystet i den traditionelle stilling, hvor han ligger med maven mod din mave og ligger i din favn. Når han så slipper efter f.eks. 10 minutter, så giver du ham en bøvsepause, og derefter lægger du ham så til igen - men til samme bryst - dog nu i tvillingestillingen. Det vil sige at han ligger med hovedet ved brystet og kroppen ud under din arm. På den måde bliver han "snydt" til at spise længere tid på et bryst af gangen.
Der må gerne gå 3 timer imellem hver amning, dog med plads til tørstslukker ind imellem. Og det er vigtigt også at nævne, at tiden tælles fra en amning starter og til næste amning begynder, så måske passer det meget godt med de ca. 2 timer du skriver at han ofte har imellem amningerne om dagen.....?
Det er vigtigt også at nævne, at nogle børn har et meget stort suttebehov og dier derfor ekstra meget på brystet - uden at de nødvendigvis har behov for mælk. Alt efter hvordan han spiser, hvor meget han tager på, hvordan du oplever din mælkemængde osv. kan hans hyppige spisning naturligt også handle om, at hans suttebehov er stort, og at han måske vil have glæde af en sut. I givet fald, kan du godt prøve at introducere en sut for ham, og se om det kan give lidt mere ro og også længere søvn.... Det vil sige, at når du har ammet ham og han skal puttes, så erstatter du brystet med en sut og lader ham falde i søvn med sutten i munden. Sutten kan evt. kobles til en klud, der dufter af dig, så det stadig minder lidt om at ligge i din favn, når du flytter ham fra dig ned i liften eller triller ham en tur i barnevognen :)
Hvis du allerede nu ammer, som jeg anbefaler, og du føler, at du trods hyppig amning, skift af ammestillinger, "tømning af brystet" osv. har svært ved at mætte ham og efterhånden har brug for lidt søvn, så kan du naturligvis godt overveje, om han skal tilbydes supplement.. Jeg vil naturligvis gerne støtte dig i dette, så hvis det er der du er, så skriv igen, og jeg kan vejlede dig lidt om mulighederne her... :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og jeg vil også anbefale dig meget min bog "Helens bog om Amning og Flaske"... :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske