Svar: Hjælp til søvnfrustrerede forældre
21. februar 2019
Alder:
10 mdr.
Kære Michelle
Tak for dit brev og velkommen tilbage, dejligt at høre fra dig igen - og tak for din fine beskrivelse af lillebror og hele det forløb, som I har været igennem :)
Der er ingen tvivl om, at det har været en rigtig svær start for jer som familie og det er naturligt, at jeres dreng har været ekstra tryghedssøgende og stadig er det. Derfor er det rigtig godt, at du har prioriteret at amme ham og give ham den ekstra fysiske kontakt, som han har søgt og vist behov for, men det vil også være helt okay, at I forsøger at trappe lidt ud af antallet af amninger...
Jeg vil forsøge at besvare dine spørgsmål nogenlunde i den rækkefølge de stilles og håber, at jeg kommer lidt omkring det hele på denne måde :) Du nævner, at han om dagen har haft tendens til at gylpe, når du har ammet ham om formiddagen og at han stadig godt kan have tendens til at kaste op, når han kravler rundt. Dette kan godt hænge sammen med den operation han har været igennem, det kan også skyldes, at han måske lider af refluks, - uanset hvad, så tænker jeg dog, at du måske skal give ham lidt mindre måltider af gangen og måske i stedet lidt flere måltider end han får lige nu. Så når du spørger, om du skal forsøge at give ham mere mad om aftenen, så tænker jeg, at han måske skal have lidt flere måltider hele dagen igennem, for at blive fyldt rigtig godt op og samtidig sikre, at han ikke overspiser... altså lidt og tit fremfor få og større portioner.
Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:
Morgen 6-6.30: Havregrød, vand af kop.
Mellemmåltid 7.30: Frisk blød frugt i hånden, lidt frugtmos og vand af kop.
I triller af sted, følger storesøster i børnehave og han sover dagens første lur
Frokost 11: Tilbydes rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, kogte pastaskruer, stykker af frikadelle, 1/2 hårdkogt æg og lignende og får også stadig gerne grøntsagsmos/varm mad til frokost.
Puttes til middagslur ca 12.30-13 som nu og lige nu ammes han, men denne amning trappes nu ud, fordi du skal begynde på arbejde og han skal vænnes til at kunne sove uden mælk her. I stedet kan han tilbydes lidt mme af en kop.
Eftermiddag 15-16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos og vand af kop.
Aften 17.30-18: Aftensmad sammen med jer og udgangspunktet er jeres mad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker, små hapsede og større gnavestykker til hænderne, der skal også stadig være moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. efter behov og gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød omkring kl 19, vand eller mme af kop, og får derefter børstet tænder.
Ammes og puttes til natten 19.30
Sen aften 22-23: Drømmeflaske og sover herefter uden yderligere mælk om natten...
De fleste børn vil i 10-12 måneders alderen trives med to amninger eller flasker i døgnet, og lige nu får jeres dreng en del mere end dette. Det hænger sandsynligvis sammen med hans operation og start på livet og hans naturlige ekstra behov for tryghed og nærhed. Men det vil være rigtig godt, hvis han f.eks. kan tilbydes en godnatgrød om aftenen og via den få lidt ekstra mæthed, så han kan begynde at undvære mælk om natten. Lige nu vil det være rigtig fint med mælk før middagslur, aften og sen aften, men i løbet af de næste par uger vil det være godt, hivs du kan amme ham eller give ham flaske aften og sen aften. Og mælken før middagluren evt. erstattes af lidt mme af en kop, i hvert fald en overgang. Det vil også gøre det lettere for andre at passe ham og putte ham... Han kan også få en lille flaske mme før sin middagslur, måske bare med 100 ml mme, så han stadig på denne måde kan hjælpes til ro og ind i søvnen.
Jeg tænker ikke, at der er noget i vejen med næringen i din mælk. Du har ammet rigtig meget og din dreng trives med og nyder amningen - og han lyder ikke til at mangle noget i den retning. Det er helt naturligt, hivs du ikke længere føler brystspændinger på samme måde - i takt med at du ammer færre og færre gange i døgnet, så vil dine bryster naturligt ikke blive så spændte, men der vil stadig være mælk at komme efter - og var der ikke det, så ville han ikke have lyst til at die... :)
Modermælkserstatning kan dog godt mætte lidt mere end modermælk, og måske er det derfor jeres sundhedsplejerske har anbefalet jer flasken sen aften, fordi det kan gøre, at han kan sove et lidt længere søvnstræk før han vågner igen. Alt efter hvordan du har det med amning, og hvad du gerne vil fremadrettet kan I naturligvis godt overveje, om han også skal have en flaske før putning om aftenen, men med tanke på, at han skal starte i vuggestue og derfor være adskilt fra dig om dagen, så tænker jeg, at det vil være dejligt ofr ham at kunne blive ammet om aftenen. Mit forslag vil derfor være, at du indfører bad, efterfulgt af godnatgrød og derefter amning, så han stadig får den nærhed, som han viser så stort behov for :)
Jeg vil dog også anbefale, at det er far, som giver ham bad og godnatgrød, så det bliver et ritual for de to, og som de har sammen, imens du får lidt tid frigivet til storesøster om aftenen. Og i takt med at far gør alt det som leder op til putning, jo bedre vil han naturligt også kunne tage over en aften og tilbyde en flaske, hvis du ikke er hjemme. Det vil være rigtig dejligt for jer alle fire, hvis far på denne måde gradvist kunne tage mere og mere over.
Har I mulighed for at koble tremmesengen til jeres seng? Altså fjerne tremmerne fra den ene side og sætte jeres senge sammen. Det kan gøre det lettere at hjælpe og berolige ham om natten, du kan lægge en beroligende hånd over på ham, og han kan også kravle ud og putte sig ind til dig, hvis han viser behov for det - men naturligvis skal du sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt! Og du kan hjælpe, berolige og betrygge, uden at du behøver stå ud af din seng, samtidig med at han lærer at sove i egen seng og forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove. Hvis han er tryg ved sin egen seng, så vil det naturligt blive lettere at putte ham i sengen på værelset, når han skal dele værelse sammen med storeøster senere. Jo mere ens I kan gøre hans putteritual, jo lettere vil det være at flytte ham på sigt.
Det betyder også, at hvis I nu kan arbejde på at hjælpe ham fra favn og ned i egen seng, før han sover helt, putte ham med nusseklud, bamse, kærtegn, beroligende ord, en godnatsang eller nogle gange evt. tilbyde flaske direkte i sengen, så han får lov til at falde i søvn der, og ikke oplever skiftet fra din favn så voldsomt, som han måske gør nu, jo lettere vil det være for ham at komme videre i søvnen om natten, når og hvis han vågner.
Når de sidste par måneder har været særligt svære, så handler dette sandsynligvis om, at jeres dreng er i separationsfasen. Det betyder, at han er igang med at øve sig i at være mere og mere på afstand, og for at kunne separere sig vil han klynge sig ekstra. Det betyder, at han kan blive rigtigt ked af det, hvis du går ind i et lokale uden at tage ham med, f.eks. går på toilettet uden ham eller går ud i køkkenet og lader ham være alene i stuen. Han vil også have en stor motorisk uro, som gør, at han har svært ved at finde ro, når han skal sove og når han endelig sover, så sover han meget uroligt og får sig lagt i stillinger, som han ikke mestrer at komme væk fra. Og så vil han også drømme ekstra meget og derfor også have mange natlige lyde, ligge og klynke, smågræde, måske kaste hovedet fra side til side imens han græder frustreret eller ligge sig på i kravlestilling og frustreret ligge og rokke frem og tilbage :)
Det er vigtigt, at I i denne perioder forsøger at finde balancen mellem at være der for ham, give ham masser af nærhed og tæt kontakt, men samtidig også forsøger at støtte ham i at han godt kan være lidt på afstand af jer. Han bliver mere og mere bevidst, og kan i denne periode godt forsøge at søge brystet ekstra, hvorfor antallet af amninger kan øges, men her er det en god idé, at I holder fast i at de 2 (lige nu evt. 3) amninger/flasker i døgnet er tilstrækkeligt til at dække hans behov, og at behov for nærhed ikke nødvendigvis betyder behov for mere mælk :) Derfor tænker jeg også, at det kan være en idé netop at koble jeres senge sammen, fordi det giver ham nærhed, men du skal naturligt sove med en t-shirt eller lignende, så han ikke kan søge og tage brystet, det er dig som styrer, hvornår det er nødvendigt :)
Hvis han er fuldstændig ulykkelig, og du ikke kan få ro på ham uden at tilbyde ham brystet, så må du naturligvis amme ham, men det er her vigtigt, at du forsøger at trække brystet til dig, så han ikke fyldes med mælk, men "kun" får trøst og ro... Og så skal du samtidig og hele tiden være opmærksom på, at mange opvågninger skyldes udvikling, motorisk og mental uro, og at du her skal forsøge at hjælpe med så lidt aktivitet fra din side som muligt. Det vil sige, så vidt muligt uden bryst, flaske, uden at tage ham op, uden at vugge ham eller lignende, men i stedet hjælpe med stillingskift, beroligende hænder, kærtegn, putte dynen på, som han har sparket af, og hjælpe ham videre der, hvor han er puttet fra starten.. i sin seng :)
Jeg synes ikke umiddelbart, at I skal flytte storesøster ind i soveværelset og lillebror ud. Storesøster trives med de rutiner hun har, og I risikerer, at ødelægge noget, som for hende og jer fungerer godt, hvis I pludselig laver om på dette. Det er bedre, at give lillebror den ekstra nærhed nu og samtidig stadig arbejde på at han sover i egen seng, så han kan flytte ind til storesøster senere hen.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke! Og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie igen...
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske