Brev:
Selektive madvaner, 16 mdr. gammel
11. september 2003
Alder:
4 mdr.
Selektive madvaner, 16 mdr. gammel
Min datter på snart 16 mdr. er meget vanskelig at få til at spise og det drejer sig om især frokost og aftensmad. Dog skal det siges, at hun aldrig har været den store spiser, uden at hun dog nu på nogen måde er undervægtig. Jeg er bekymret for om hun får de nødvendige vitaminer og mineraler, hvorfor vi også giver en vitaminpille.
Mit spørgsmål er hvordan vi skal takle den manglende lyst til mad/appetit? Hun er begyndt på selv at hente brød i brødskuffen efter aftensmaden, hvilket for mig viser at hun jo er sulten. Desuden har hun siden hun var omkring 10-11 mdr. fået dessert i form af frugt, frugtmos eller yoghurt og jeg er usikker på om denne dessert stadig er en god idé, nu hvor hun ikke spiser sin aftensmad. Kan børn i denne alder regne ud, at der kommer mad på bordet senere (vi plejer at vente 1 time med dessert) eller kan de endnu ikke skabe denne sammenhæng? Hvordan skal vi takle hendes manglende appetit og store selektivitet hvad angår mad?
Ukogte grøntsager er helt umulige at få hende til at spise ligesom kartofler også er meget svære at få til at glide ned. Det skal dog nævnes at hun elsker frugt, pasta og havregrød samt brød med ost. Kan du give os et godt råd.
På forhånd tak
Rikke Skov Jakobsen