Svar: Selektive madvaner, 16 mdr. gammel
11. september 2003
Alder:
4 mdr.
Kære Rikke Skov Jakobsen
Det er mit indtryk, at mange børn er sultne ved 17 tiden, når de er blevet hentet fra daginstitutionen. Man kan derfor med held ofte tilbyde barnet lidt godt i perioden fra man kommer hjem og inden aftensmaden står på bordet.
Med lidt godt mener jeg ikke slik eller søde sager, men derimod vil jeg foreslå dig at lave et fad med lidt forskelligt grønt og frugt. Lad udbudet være varieret, så din datter har valgmuligheder. Det der ikke glider ned den ene dag, glider måske ned den næste. Fordelen er selvfølgelig at du får stillet barnets sult på et godt tidspunkt og samtidig udgør fadet en del af aftensmaden. Hvis din datter allerede har spist lidt grøntsager før aftensmaden, så behøver du ikke at være fokuseret på dette under aftensmåltidet.
Forskelligt frugt og grønt kan være: gulerødder, agurk, peberfrugter, små tomater, majs, ærter, rå blomkål, bladselleri, oliven, avocado, melon, appelsin/mandarin, æble, pærer.
Det er vigtigt, at du skærer frugt og grønt ud i stave, så det er til at gå til. Majs kan serveres som løse maj, men kan også være majskolber, der er skåret i skiver. Kolber kan du evt. koge lidt først. Med hensyn til peberfrugter er det min erfaring, at børn bedst kan lide de røde.
Når du laver mad, så lad være med at rode for meget sammen. Lad hellere tingene stå i små skåle og lad din datter vælge. Lad hende selv forsøge at tage fra de enkelte skåle, så hun selv er med i processen og ikke bare får maden serveret.
Hvis tingene skal rodes sammen, så forsøg at gøre det i form af en tærte. I en tærte kan man "skjule" mange ting.
Med hensyn til kartofler, så er det kun fantasien der sætter grænser,- kartofler fås jo i et utal af former og tilberedning. Nogle børn elsker bagt kartoffel, fordi smørklatten eller dressingen kommer ned i kartoflen og det er dejligt at spise det med ske. Andre børn elsker kartoffelbåde, der kan spises med fingrene. Det er ikke alfa omega at få kartofler da hun jo spiser både pasta og brød. Du kan forsøge at variere lidt mellem kartofler, pasta, ris, bulgur mv.
Med hensyn til dessert, så ved din datter højst sandsynligt at hun får lidt inden hun skal i seng. Det er en genkendelig vane for hende. Det er ikke noget i vejen for at hun får lidt på dette tidspunkt, men du skal selvfølgelig være opmærksom på, hvad det er hun får. Frugt og yoghurt er godt, men vælg en type yoghurt som ikke er fyldt med sukker. Tilbyd hende f.eks. i stedet en portion yoghurt med lidt drys/mysli. Frisk frugt er helt i orden.
Sørg i det hele taget for at din datter spiser/tilbydes lidt men ofte og at de små måltider hun får ind imellem ikke er slik, chips, saftevand og hvidt brød uden næring.
God appetit og velbekomme.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske