Svar: Urolig søvn hos 5 mdr. dreng
18. juni 2005
Alder:
5 mdr.
Kære Nynne Kuipers
Der er ikke noget i vejen for at føle bekymring i forhold til sit barn, det behøver man bestemt ikke at skamme sig over. Ej heller frustrationen over ikke at vide, hvad man kan gøre. Det oplever de fleste forældre på et eller andet tidspunkt:o)
Når børn sover uroligt og vågner grædende, skal man altid tænke på om de kan have problemer med ørerne, det er altså en mulighed at få hans ører tjekket, men umiddelbart tror jeg ikke det hænger sammen med dette. Som du selv er inde på, så lyder det mere som om at det kunne hænge sammen med madintaget og et stort behov for tryghed.
Du skriver at han er begyndt med skemad for ca 1 måned siden og spiser godt af dette. Derudover tilbyder du ham flaske. Hvor meget mad får han og hvor mange gange dagligt? Det vil være fint hvis han kan spise 1-1½ dl grød/mos 2 gange dagligt samt suppleres med flaske.
Du skriver at når han lægges til natten, kl 19, så vågner han efter et par timer og sparker og slår om sig med arme og ben. Umiddelbart tror jeg derfor ikke at han er vågen, men at det er noget som foregår mere eller mindre i søvne. Hans skrig i søvne skyldes også drømme.
Jeg tænker at I skal passe på ikke bare at tage ham op, men i stedet prøve at hjælpe ham til at falde i søvn igen. Det skal I gøre både om dagen og om aftenen.
Måske kan det hjælpe at give ham en lidt større dyne, så han kan fornemme at noget 'holder sammen' på ham og så han ikke bare kan ligge og sparke vildt omkring sig.
Prøv at vurdere, når han giver lyd fra sig, om han er ulykkelig og har brug for at blive trøstet, eller om en beroligende hånd og dynen om ham igen er nok. Prøv ikke at tale for meget med ham, bare et stille 'ssyyyy' eller 'såååå', ikke mange ord, bare beroligelse.
Når du oplever at han er ved at vågne, f.eks. også i barnevognen om dagen, så prøv at gå ud, put dynen om han igen, og tril vognen lidt frem og tilbage. Igen forsøge at få ham til at falde til ro og sove videre. Alternativt kan du prøve at lægge en fast rutine for dagen, hvor du dagligt kører en tur med ham i barnevognen. Simpelthen for at lære ham at sove ude og være i sin barnevogn. Det er jo fint vejr til det.
Jeg giver dig også en plan for dagen, for at du kan se hvordan en dagsplan kunne være i forhold til måltider mad, så du er sikker på at han ikke mangler dette.
Morgen: Flaske
Formiddag: Flaske
Formiddagslur
Frokost: grød evt. flaske
Eftermiddag: flaske
Eftermiddagslur
Sen eftermiddag: evt. flaske
Evt. en lille lur
Aften: grøntsagsmos, evt. lidt frugtmos til dessert, og flaske
Sen aften: flaske
Nat: evt. flaske
Det er jo kun et forslag, så tag det ikke mere bogstaveligt end som så. Det kan dog give dig en idé om hvad han skal have af mad i løbet af en dag.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske