Brev:
Mad, flaske og søvn
17. juni 2005
Alder:
8 mdr.
Mad, flaske og søvn
Kære Helen
Jeg har lige et par spørgsmål, som jeg håber, at du kan hjælpe mig med.
Min søn er lige blevet 8 måneder og trives rigtig godt. Først nu er hans første tand ved at dukke frem (lidt sent tror jeg!). Jeg vil da spørge om jeg godt kan begynde at give ham små rugbrødsstykker med pålæg til frokost? Jeg er så bange for at han skal få et stykke galt i halsen!
Et andet spørgsmål er, hvornår man normalt stopper med at give flaske? Jeg ammer kun symbolsk morgen og aften, men jeg har ikke mælk nok længere, så det er kun meget lidt han får. Om aften inden han skal sove giver jeg ham derfor ekstra en flaske, men han spiser ikke meget af det - han er god til at spise ske-mad, så han spiser temmelig meget til aftensmad, så han er bestemt ikke sulten, når jeg giver ham mælken ved sengetid. Men han drikker lidt - mellem 20-60 ml og bruger tiden til at falde i søvn.
Det gør at vi stort set aldrig har problemer med at putte ham kl 20. Hele putteriet tager ca 30 min, og det er helt ok med os at bruge den tid, men jeg er bare i tvivl om, om det er dumt at vænne ham til at falde i søvn på den måde, om jeg simpelhen skal stoppe med at give ham den flaske ved senge tid og så tage det evt. bøvl der måtte komme nu? Eller tror du det er en ok ide at fortsætte lidt endnu med flasken?
Et sidste spørgsmål: Som sagt så sover vores søn godt - vågner kun få gange i nattens løb og det er som regl hurtigt klartet med en sut - eller af sig selv. Men han vågner tilgengæld kl 5 om morgenen og er lys-vågen. Jeg kan ikke få ham til at sove igen - og hvis jeg går begynder han at græde. Jeg tager ham normalt op og giver ham lidt mælk og nogle gange kan han sove igen i vores seng, men andre gange ikke. Det er lidt hårdt at skulle op hver dag kl 5! Har du et forslag til, hvordan vi kan få lavet hans dårlige vane om?
På forhånd tusind tak for hjælpen.
Kærlig Hilsen
Christina