Svar: Mad, flaske og søvn
17. juni 2005
Alder:
8 mdr.
Kære Christina
I 8-9 mdr´s alderen kan børn begynde at tygge uanset om de har tænder eller ej og det vil derfor være en god idé at du forsøger med lidt rugbrød til frokost. Det er også vigtigt at forsøge med små stykker mad, da han så kan øve sit pincetgreb og lære at spise selv.
Hvis din søn endnu ikke har prøve at spise mad selv, så vil det være en god idé at du forsøger at give ham en brødskorpe i hånden, som han selv kan sidde og blødgøre og spise lidt af. Det kan også være en god idé at forsøge med lidt øllebrød, så han på den måde vænner sig lidt til rugbrødssmagen, som jo er meget anderledes.
Du skal vælge brød som er uden kerner og i begyndelsen kun give meget små hapsere, så du er sikker på at han kan kapere det. Brug også smørbart pålæg i starten og ikke fast pålæg før han har lært sig teknikken.
Giv ham også kogte ærter, majs, små stykker gulerod, pastaskruer og lignende, så han vænner sig til det at tygge. Igen kan det være en overgang at give ham grøntsagsmos som kun er moset med en gaffel og derfor grovere i konsistensen end blendet mos. Hvis du køber mad på glas, så prøv at vælge nogle at de lidt grovere varianter, f.eks. Hipp pasta med kødsovs fra 8 mdr. som også er med små stykker spaghetti. Han skal stille og roligt vænnes tilden grovere mad og kan ikke fra den ene dag til den anden klare det hele.
Det er også en god idé at blande tingene lidt, således at han både tilbydes lidt mad i stykker, men samtidig tilbydes skemad, så du er sikker på at han får hvad han kan spise.
Sundhedsstyrelsen anbefaler flaske til ca 1 års alderen, men der er stor forskel på hvornår børn egentlig stopper. Da din dreng fortsat ammes morgen og aften, så er der ikke grund til at give flaske. Den ekstra mælk kan han drikke af en kop, også de 20-60 ml. På den måde kan du slippe for flasken hvis du ønsker det i længden. Hvis det er din plan at droppe amning og overgå til flaske, så er der naturligvis ikke noget i vejen for at bibeholde flasken. Han er trods alt kun 8 mdr og må derfor gerne både ammes og få flaske fortsat. Det er altså et spørgsmål om hvad du egentlig synes er bedst for jer begge lige nu.
At vågne kl 5 er tidligt og jeg kan godt forstå at du gerne vil lave dette om. Det er dog sådan at man jo ikke kan få det hele og tilgengæld har du jo en dreng som sover godt om natten, og som falder tidligt i søvn:o) Løsningen er dog nok at du fortsat prøver at tilbyde ham at komme over i jeres seng og håbe på at han der kan sove lidt videre. Bare en time mere ville jo være dejligt.
Derudover skal du jo overveje om han får mad nok, hvilket det jo lyder som om og du skal også overveje om han skal 'aktiveres' lidt mere i løbet af dagen, så han får flere oplevelser og blive mere træt. Med aktiviteter tænker jeg både på fysiske og mentale udfordringer. Han skal rulle, trille, svømme, gynge og bruge sin krop og han skal undersøge så meget som muligt.
Til sidst vil jeg lige nævne at han måske også er på vej ind i seperationsalderen og måske derfor sover mere uroligt end tidligere. Jeg tror dog bestemt at tiden vil arbejde for jer:o)
Rigtig meget held og lykke fremover:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske