Svar: 1 år og modermælkserstatning
17. juni 2005
Alder:
12 mdr.
Kære Camilla
Et barn på 1 år behøver i princippet ikke modermælkserstatning med mindre der er tale om et barn med mælkeallergi og det er ikke tilfældet hos jer. Derfor er der ikke grund til at give jeres datter erstatning.
Sundhedsstyrelsen anbefaler heller ikke flaske efter 1 års alderen og måske skulle I overveje om jeres datter, i stedet for en flaske, kunne få en kop med lidt varm mælk. Det kunne så være letmælk, da hun nu er blevet et år. Hører hun til de meget slanke børn kan I give sødmælk.
Mælk af kop kan også være en god overgang til at få en kop vand i stedet i takt med at hun bliver lidt ældre.
Ernæringsmæssigt spiser hun familiemad og hun har ikke behov for de ekstra næringsstoffer som er i modermælkserstatning. Ønsker du at give hende lidt ekstra vitaminer, kan hun få dette gennem en multivitamin tyggetablet. Køb en du kan dele i 4 dele, så hun ikke får den galt i halsen.
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske