Svar: Udvikling, kost og træthed
18. juni 2005
Alder:
8 mdr.
Kære Annette og Jaspar
Så vidt jeg kan regne ud, må Jaspar være lidt over 8 mdr nu og det er en alder, hvor der sker rigtig mange ting.
At være morsyg er en ting, men som du selv er inde på hører meget af det i oplever sandsynligvis sammen med Jaspars alder. Jeg kan forestille mig at I oplever mere af hans temperament nu. At han f.eks. begynder at brokke sig højlydt og dermed bruge sit sprog mere, hvis I f.eks. tager et stykke legetøj fra ham som han ikke er færdig med at studere. At brokke sig, at vise temperament hører med til alderen.
Når han lukker munden for skeen, så viser han på samme og dog en lidt anderledes måde også at han har egen vilje. Han ønsker medbestemmelse. Netop det at knibe munden sammen gør jo noget ved forældrene og I skal være opmærksomme på hvordan I reagerer, da han spejler sig I jer og søger at se jeres reaktion. Prøv derfor at lade som ingen ting og tilbyd ham hovedsageligt det mad, som han selv kan spise.
Forhåbentlig kan han så fortsat bibeholde lidt interesse for skemad og I er dermed sikre på at han får nok at spise, hvilket jo især i jeres situation er meget vigtigt. Jeg forstår til fulde jeres bekymring om at han skal have mad og tage på i vægt, men det er utroligt vigtigt at I ikke presser ham unødigt eller giver maden så meget opmærksomhed at han for netop at få denne opmærksomhed bliver mere bevidst om at lukke munden. På sigt kan det jo blive temmelig uheldigt.
Altså forsøg derfor i en periode at tilbyde ham det I bed han beder om og undgå alt for meget ståhej omkring måltidet. Opmærksomhed skal han have på et andet tidspunkt.
8 mdr´s alderen er også en alder hvor Jaspar oplever rigtig meget og dermed får mange nye stimuli. Ofte er det også en alder hvor børnene begynder at bevæge sig meget og motorisk får flyttet sig mere rundt end tidligere. Det trætter og derfor er det ikke unormalt at der kan komme en periode, hvor han sover ekstra meget.
Da han er begyndt at sove kortere lure om dagen, er det kun naturligt at han sover så tidligt om aftenen. I en periode er det okay, men på sigt vil det jo være hensigtsmæssigt at han igen begynder at sove lidt længere om dagen og ikke falder i søvn før aftensmaden. Prøv derfor om ikke du kan få ham til at sove videre i løbet af dagen. Hvis du f.eks. putter ham i barnevogn og kører med ham, kan han så ikke sove en god lur. Vejret er jo perfekt til en lang tur. Simpelthen for at se om I kan vende rytmen lidt.
I en periode vil det sikkert være således at han er for træt og har brug for at blive puttet tidligt om aftenen, andre gange kan han godt holde sig vågen og være med ved aftensmåltidet og fleksibilitet skal der være plads til:o)
Det er en ganske udmærket idé at du forsøger at tilbyde lidt mere varieret kost i løbet af dagen, så du roligt kan lade ham sove om aftenen, på en flaske mælk. Proteindrik er en god idé og husk også ekstra fedtstof i maden. Det ekstra tilskud af fedt gør at han kan spise mindre portioner, men få samme mængde energi.
Rigtig meget held og lykke med ham fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske