Svar: Min søn er begyndt at drikke for meget mælk
9. april 2019
Alder:
11 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring mælk og mad :)
Det vil være passende med 2 flasker i døgnet - svarende til ca 400 ml - indtil din dreng bliver 12 måneder, og derefter vil det være rigtig godt, hvis du kan fjerne den ene flaske og i løbet af de efterfølgende 1-2 måneder kan fjerne sidste flaske.
Det er rigtig godt, at du er opmærksom på, at din dreng ikke bør drikke så store mængder mælk, som han gør på nuværende tidspunkt. Han lyder til at indtage næsten det dobbelte af sit behov og det er derfor, at hans indtag naturligt påvirker hans indtag af mere rigtig mad...
Det er for det første vigtigt, at du sikrer ham væske nok i løbet af dagen. Han skal tilbydes vand af kop til alle måltider og også tilbydes vand som tørstslukker imellem måltiderne. Du skal sikre dig, at hans søgning mod mælk om natten ikke skyldes et reelt behov for væske....
Derudover er det, som du selv er inde på, vigtigt at han tilbydes nok mad - ikke kun et godnatmåltid, men hele dagen igennem. Det er vigtigt, at han får mange små hyppige måltider og spiser så varieret som muligt. Og du må her gerne variere mellem hjemmelavet og færdiglavet mad, som du tænker, at det fungere bedst for jer i hverdagen. Hvis han virker "træt af købegrød", så er det bestemt en god idé at du forsøger med hjemmelavet grød i stedet :) Det kan være havregrød, flerkornsgrød, øllebrød og lignende.
Det er naturligt en balance - for i takt med at hans madindtag og væskeindtag om dagen øges, så nedsættes hans behov for mælk om natten - og modsat - i takt med at hans indtag af mælk nedsættes om natten, så giver det plads til mere mad om dagen. Derfor skal du forsøge at øge hans indtag af mad i dag- og aftentimerne og nedsætte hans indtag om natten.
Det er som sagt fint med de to flasker aften og sen aften, men flasken i løbet af natten skal trappes ud. Det vil sige, at du skal give ham mindre og mindre mælk kl 03, så han tilsidst vænnes til ikke at behøve mælk i maven på dette tidspunkt. Samtidig med at du trapper ud i mængden af mælk, så skal du sætte noget andet i stedet, - hjælpe ham med stillingskift, beroligenede hænder, kærtegn, beroligende ord, putteklud og lignende, så dette stille og rolig kommer til at erstatte flasken. Så han fremadrettet kan hjælpes videre i søvnen på denne måde og uden at skulle have mælk og flaske i munden.
Det er samtidig vigtigt, at du er opmærksom på at han ikke bør falde i søvn med sin flaske i munden om aftenen, men også her skal puttes med kærtegn, beroligende ord, putteklud osv. Så de ritualer du har, når du putter ham kan gentages, hvis og når han vågner om natten. Ligesom det er vigtigt, at han ikke falder i søvn i din favn, men falder i søvn i sin seng - så han forbinder sin seng med stedet, hvor han sover. Det vil også hjælpe ham til at kunne sove videre i egen seng om natten - uden at skulle have flaske i munden :)
Godnatgrød eller måske bare en banan kan ofte have god effekt. Men det kan være svært at nå, hvis du gerne vil putte ham allerede kl 19.. Du skriver, at han skal op kl 6.30 hver dag og derfor gerne vil rykke hans puttetidspunkt frem, men at du fornemmer, at han egentlig har lettere ved at sove kl 19.30-20... Og jeg tænker, at du måske skulle holde fast i et puttetidspunkt netop lidt senere, fordi det både vil give bedre plads til jeres aftenrytme med aftensmad, bad og godnatmåltid - og så kan han sove lidt mere om dagen. Det vil være dejligt og godt for ham med lidt længere dagssøvn, især når du også starter på arbejde, I er adskilt i løbet af dagen og han skal vænnes til tel en helt ny hverdag i vuggestue... Jeg tænker derfor at han måske naturligt vil vise behov for lidt mere dagssøvn og at jeres nuværende rytme derfor fint vil kunne fungere.
Det vil være rigtig godt, hvis du kan holde samme rytme både weekend og hverdag. Det vil være meget svært for ham at skifte rytme med den alder han har.... og det kan give dig søvnproblemer, som i øvrigt ellers har kunne undgås...
En dagsplan kunne så f.eks. se således ud:
Et forslag til en dagsplan kunne f.eks. se således ud:
Vågner og starter dagen omkring kl 06-06.30
Morgen 6.30-07: Havregrød, vand af kop.
Afleveres i vuggestue
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, forskellige rester fra aftensmade, må også meget gerne få grøntsagsmos med kød/fisk fra glas... Vand af kop.
Puttes til middagslur
Eftermiddag 15: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos. Vand af kop.
Hentes fra vuggestue
Tilbydes evt. lidt frugt, bær, frugtmos, kogte grøntsager eller lignende, samt vand af kop, når I kommer hjem...
Aften 18: Udgangspunktet er familiemaden, kød, fisk, kartofler, grøntsager, rodfrugter ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. efter behov.
Ca. 19.15-19.30: Tilbydes evt. en godnatgrød eller en banan, vand af kop. Får børstet tænder.
Flaske og puttes til natten ca. kl 19.30-20...
Sen aften 23: Drømmeflaske og sover uden yderligere mælk til næste morgen, hvor dagen så starter med morgengrød...
Du har naturligvis ret i, at når han først starter i vuggestue, og jeres hverdag ændrer sig, så kan det sagtens blive sådan, at han har behov for at blive puttet allerede kl. 19, fordi han kommer tidligere op og måske kan have svært ved at forlænge sin dagslur - fordi der sker så meget nyt for ham. Men det er også okay. Du må her gå ud fra, at han har en naturlig evne til at få sit behov for søvn dækket og derfor så vil begynde at vise sig putteklar tidligere end han er lige nu... Du er derfor nødt til at forsøge at følge ham og de behov som han viser... Der kommer naturligt til at ske ændringer på flere måder, når jeres hverdag ændrer sig så markant :)
Du bør tilsætte ekstra fedtstof og mme til hans hjemmelavede grød så længe han er under 1 år.
Du kan ikke regne med, at han selv siger stop til at få flaske. Det vil højst sandsynligt være dig, som skal trappe ud og hjælpe ham med at undvære flasken, ved at sætte noget andet i stedet.
Han må gerne få majs. De kan dog være lidt svære at fordøje, da de består af en del stivelse og en hård skal, så du kan opleve, at de kommer hele ud i bleen, og at han derfor ikke får så meget glæde af næringen fra dem. Derfor kan det være en god idé at koge dem... Du skal naturligvis også altid have ham under opsyn, når han sidder og spiser selv :)
Der er ikke nogen officielle anbefalinger omkring mængden af majs - de kan gives som del af en varieret kost... og jeg vil anbefale, at du forsøger at variere med mange forskellige grøntsager og rodfrugter, - kogt eller bagt i ovnen og gerne skåret i stykker, så han stadig kan øve sit pincetgreb :) Jo mere forskelligt du kan give ham nu, jo bedre er det i forhold til at forebygge kræsenhed senere hen... :)
Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske