Svar: 8 mdr. vil ikke spise, eller flaske, og tager ikke nok på
10. april 2019
Alder:
8 mdr.
Kære fortvivlede far
Tak for dit brev og fine beskrivelse af dine tanker og frustration - jeg kan godt forstå du synes det er svært, og det lyder som om, at I allerede har forsøgt rigtig meget. Det er naturligt hårdt, når vores børn ikke vil spise - det gør noget ved os som forældre, når de kniber munden sammen, drejer hovedet og skubber skeen væk... det er virkelig frustrerende og hårdt, der er jo ikke noget du hellere vil end at hjælpe hende til at spise, så hun tager på, får de næringsstoffer hun har behov for osv...
Du skriver, at hun bruger mor som sut - og jeg tænker, at et af jeres hovedudfordringer ligger her. Det er rigtig vigtigt, at hun ikke længere ammes så meget, fordi hun hos mor højt sandsynligt for ret meget mælk, og det mætter hende så meget, at der ikke er lyst til og appetit til særlig meget andet mad.... Alternativet er derfor heller ikke flaske, for det er ikke mere mælk hun skal have, men mere rigtig mad. Hendes mælkeindtag skal sættes ned, så hun tilbydes 3 højst 4 mælkemåltider i døgnet. Det vil sige før middagslur, aften og sen aften - samt evt. tidlig morgen i en periode, men gradvist skal amningen tidlig morgen trappes ud, så hun i stedet starter dagen med morgengrød.
Så for at svare på dit spørgsmål om, hvorvidt I helt skal droppe amning og gå over til flaske i stedet, så tænker jeg, at det behøver I ikke - hvis mor i øvrigt er glad for at amme. Men det er vigtigt, at mor ikke ammer mere end 3 max 4 gange i døgnet lige nu. Hvis mor gerne vil stoppe med at amme og du gerne vil tage over og have muligheden for at give flaske, så kan det være en god idé at du f.eks. giver flaske fast aften og sen aften, men da lillepigen ikke vil tage imod en flaske, så lyder dette ikke som en reel mulighed hos jer. Med den alder hun har vil hun naturligt ofte foretrække den ægte vare og dermed brystet...
Det betyder også, at hun ikke skal tilbydes mælk af kop - men skal tilbydes vand. Det er som sagt ikke ekstra mælk, hun skal have, men mere rigtig mad. Mælken mætter hende for meget, og samtidig er det vigtigt, at hun lærer at drikke vand :)
Når hun ammes 3- til max 4 gange i døgnet, så får hun sit behov for mælk stillet på denne måde og hun skal ikke tilbydes mme af kop eller flaske. Du/I bør dog bruge mme i hendes grød og mos indtil hun fylder 1 år, så hendes mad stadig energiberiges ekstra med mme og fedtstof.
Det vil sige, at en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes evt. kortvarigt og sover derefter videre uden bryst i munden. Denne amning trappes dog ud i løbet af de næste uger...
Morgen 7.30: En lille portion havregrød eller anden grød, vand af kop.
Formiddag 9: Små bidder af en blød bolle med lidt smør, lidt gnaveost i hånden, frisk frugt i hånden og lidt frugtmos på en ske. vand af kop.
Puttes til formiddagslur - og skal ikke ammes eller tilbydes mælk først.
Frokost 11.30: Tilbydes grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være hjemmelavet, rester fra aftensmaden eller en middagsret fra glas. Suppleres med agurk, ristede rugbrødsbjælker eller lignede i hånden, og må også gerne få små bitte bidder af rugbrød med f.eks. leverposte, makrel i tomat eller lignende. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, igen gerne små bidder af en blød bolle med lidt smør, vand af kop.
Aften 18: Udgangspunktet er familiemaden, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være moset mad og mad med mere og mere bid, kogte grøntsagsbuketter og lignende i hånden, vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. efter behov, kommer i nattøj.
Ca. 19.30 - Tilbydes en godnatgrød eller måske lidt moset banan sammen med lidt vand. Får børstet tænder :)
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover videre - sover på afstand af mor.
Det vil være rigtig godt, at I forsøger at tilbyde mange små måltider hele dagen igennem, så gør det ikke så meget, hvis hun spiser meget lidt af gangen. Det er meget vigtigt, at i kommer væk fra tanken om, at hun skal ammes eller skal have mælk, fordi "så får hun da noget", men i stedet forsøger at holde fast i, at det ikke er mælk, men mere rigtig mad, som hun skal have nu. Vand af kop - og så fokus på at lidt er bedre end ingenting. Det er således helt okay, hvis der glider ½ dl. grød eller grøntsagsmos ned og 2 små brødhapsere - det er helt fint. Det behøver ikke være 2 dl. og et kvart stykke rugbrød, lidt har også ret :)
I må gerne bruge f.eks. agurk som en ske, så I prøver at made hende med dette, fordi det måske kan gøre, at hun acceptere grød og mos bedre. Hvis hun har en oplevelse af at det at blive madet med ske er forbundet med noget som ikke er rart, kan en "agurkeske" nogle gange være en god idé :)
Det er generelt en god idé at give hende mad i hånden at starte med og I kan så følge efter med lidt grød og mos bagefter/sammen med. I skal endelig udnytte, at hun faktisk viser lyst til at sidde med mad i hånden og virker til gerne at ville smage, sutte, gnaske og spise.. hun er bare ikke sulten nok :)
Jeg synes, at I som udgangspunkt skal forsøge at spise sammen - også sammen med storebror. Jeres datter vil have glæde af at spejle sig i jer og i det hun ser. Og det skal helst være hyggeligt at spise. Samtidig vil I naturligt ikke have fokus på hende hele tiden, når I spiser sammen - og ofte når børnene lukker munden for skeen, så er det et udtryk for, at de har brug for madro - ikke forstået sådan, at de skal sidde for sig selv i et lukket rum og væk fra bordet, men forstået sådan, at vi skal forsøge ikke at kikke på dem hele tiden, ikke tale om hvordan de spiser, hvad de spiser, i hvilken rækkefølge, hvor meget osv. men give dem ro og tid til at spise og også spise lidt selv....
Det kan dog generelt være en god idé at I ikke har tv tændt, når I spiser, men netop koncentrerer jer om måltidet og om hinanden, hvad I har lavet i dag osv. Det er også godt for storebrors spisevaner :)
Hvis hun ligger på 500-600 ml mælk i døgnet, så får hun mælk nok. Når man ammer, så ved man jo aldrig, hvor meget barnet egentlig får, men I skal ikke være bange for at hun mangler mælk, hvis hun ammes 3 til max 4 gange i døgnet og også får mme i grød og mos. Så er hun fint dækket ind :)
Og ja, det kan være nødvendigt, at mor måske sover i et andet rum efter amningen sen aften og at far tager over efter midnat. Du kan sove sammen med jeres datter, give hende masser af nærhed, tæt kontakt osv. og på den måde vænne hende til, at hun ikke skal have mælk (hverken bryst eller flaske) om natten. Efter midnat skal hun egentlig sove uden noget indtil næste morgen, hvor hun så starter dagen med grød.
Har du mod på det, kan det være nødvendigt, at du tager over, netop fordi hun bruger mor som sut og får for meget mælk fra mor på den måde. Det vil naturligt give nogle store protester og en ulykkelig pige de første nætter - normalt siger man dog ,at efter 3 nætter vil du kunne mærke forskel.. Hvis du fører "nat-dagbog" og skriver ned, hvad tid hun vågner og hvornår hun sover, så vil du ofte kunne se, at hun efter 3 nætter græder mindre tid og er hurtigere til at finde ro igen, men gråd og ulykkelighed kan I højst sandsynligt ikke undgå, når hun har lært at sove med bryst i munden... Og det ville være allerbedst, hvis mor kan vænne hende fra, så hun ikke både skal undvære bryst og mor - men nogle gange lykkes det bare ikke, og så er det jo godt, at man har en far, som også elsker en højt :)
Og når alt dette er sagt, så tænker jeg, at I måske også skal tale med børnelægen om, hvorvidt det kunne være relevant, at jeres datter fik lavet en mundmotorisk udredning, for måske har hun svært ved at tygge og har brug for mad der passer til et lidt yngre barn. Det er dog ofte sådan, at børn som er ammet meget, har en god udviklet kæbemuskulatur og godt kan tygge, men der er naturligt nogle børn som har det svært med mad i munden af forskellige årsager, og det kan være vigtigt at få afklaret dette.
Derudover, så er jeg bestemt ikke enig i, at I skal kobe mad på sødmælk! Det kan jeg slet ikke forstå, hvis børnelægen har rådgivet om. Jeres datter må ikke få sødmælk eller komælk, det kan faktisk give små blødinger i hendes tarm.. Hun skal have mme i sin grød og mos ikke sødmælk. Og I kan lave maden kun med mme, eller I kan koge det med vand, komme mme og en tsk. fedtstof i hver portion.
Og jeg forstår heller ikke, hvis børnelægen har rådgivet jer til at komme olie i modermælkserstatning. Det gør man normalt ikke! MME er sammensat sådan, at det indeholder præcis de næringstoffer, som jeres datter har behov for - og det er meget problematisk at ændre på indholdsstofferne ved f.eks. selv at tilsætte olie. Jeg vil ikke anbefale jer, at I gør dette, men I må meget gerne bruge forskellige typer af fedtstof i hendes grød og mos, så hun både får smør, bakkedal, kærgården, og også får forskellige slags olie - vindruekerneolie, rapsolie, olivenolie, tidselolie osv.
Derudover skal fedtstof sikres via maden i form af forskellige typer fisk - f.eks. ved at give hende laks eller makrel, ligesom I også kan give hende naturligt fedtstof ved at bruge avokado som smørbart pålæg...
Jeg synes, I skal tale med jeres børnelæge eller egen læge om muligheden for at komme til at tale med en diætist, som ved noget om småbørnsernæring... :)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske