Brev:
Spytter maden ud - 8 mdr.
22. juni 2005
Alder:
8 mdr.
Spytter maden ud - 8 mdr.
Hej Helen
Min dreng er nu 8½ måned og stortrives. Han har været i dagpleje i 3 uger nu og ser ud til at være glad for det. Udviklingsmæssigt er han så småt begyndt at kravle fremad, men ender oftest med at trække det ene ben ind under sig og forsøge at rejse sig op istedet. Så for tiden står han op af alting. Han pludrer i stavelser, men er også stadig meget glad for strubelyde.
På madfronten har der været en rivende udvikling lige siden han gik fra fuld MME til én hel grødportion på én dag, som 4 måneder gammel - uden smagsprøvefase. Han var en sulten dreng.
For 3 måneder siden ville han ikke længere have øllebrød og spiste med stor appetit mere end 1 hel skive rugbrød til frokost. Om aftenen spiser han mere eller mindre det, som vi andre får - selvfølgelig tilpasset ham (han har ingen tænder endnu).
Problemet er nu, at han efter 4-5 mundfulde aftensmad eller rugbrødshapser, ja faktisk uanset hvad jeg serverer fraset beauvaisprodukter (!), maser maden ud med tungen og tager det i hånden - eller smider det omkring sig. Jeg har forsøgt at lade ham spise med, men det resulterer ikke i mere mad indenbords (han har endnu ikke fuldt udviklet pincetgreb og alting ender inde i hånden og kan ikke komme ud igen). Vi har ikke "kampe" i forbindelse med måltidet - vil han ikke have maden lader jeg ham være, uden dog at ignorere ham.
Vi forsøger i videst mulige omfang at spise sammen med ham, men det gør ingen forskel.
Ifølge han dagplejemor spiser han fint derhenne - er det et oprør/rekation på, at han føler sig svigtet af os? Er der noget jeg kan gøre anderledes end at blive end med at tilbyde ham maden og lade ham deltage?
Det er altså ikke fordi han mangler noget, han vejer over 10½ kg og er 75 cm lang...
Med venlig hilsen
Marianne