Svar: Spytter maden ud - 8 mdr.
22. juni 2005
Alder:
8 mdr.
Kære Marianne
Umiddelbart så lyder det bestemt som om din dreng stortrives og er i en rigtig god udvikling på mange fronter. At mærke maden, dvs. smørre den ud på bordet, klemme den i hånden, køre hånden op i håret osv. hører også med til den naturlige udvikling og det er meget vigtigt at din dreng får lov til dette.
Man siger faktisk at børn som får lov til at 'svine med maden' når de er små, lærer at spise pænt og kan spise pænt, når de bliver 3,- hvis det kan være dig en trøst:o)
Når det er sagt at han skal have lov til at grisse, så tænker jeg også på om du on skulle prøve at lade ham spise med en gaffel. Altså at du selv prøver at lade ham være med i selve måltidet og at du ikke mader ham.
Han skal altså på den ene side fortsat tilbydes mad i stykker, som han selv kan tage fra tallerken (ærter, majs, gulerod osv.) men må også meget gerne prøve at spise med gaffel.
Ellers lyder det umiddelbart som det rigtige du gør, altså lader ham selv gå igang med at spise og forsøger at fjerne fokus fra det og i stedet koncentrere jeg om at I sidder sammen og hygger jer om måltidet.
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske