Svar: Helt umulig 3 årig
23. juni 2005
Alder:
3 år
Kære Rikke
Det lyder umiddelbart som om I har en sund og rigtig dejlig pige, som simpelthen er igang med at selvstændiggøre sig. Samtidig tænker jeg dog også, som du selv, at hun faktisk er rigtig kvik og god til at fortælle, når noget er svært.
Jeg tænker at det handler om at hun skal til at være storesøster. Din mave er vokset, hvilket helt praktisk gør at der er mindre plads, når hun gerne vil sidde på skødet. Samtidig har I pludselig fået fokus på din mave og det at der kommer en lille ny. I har fået fokus på dette og omgivelserne har sikkert også fokus på dette - og hvem står tilbage? Det gør en lille pige på 3 år, som pludselig skal dele pladsen med noget hun slet ikke forstår.
Sammen med dette, så er hun jo også i en alder, hvor hun gerne vil mange ting og også kan mange ting, men hun oplever også stor frustration, når det hun så gerne vil ikke lykkes.
Når der opstår konflikter, så er der næsten altid følelser involveret. Når der opstår en situation, hvor man ikke kan komme til det man gerne vil, eller hvor man bliver tvunget til noget andet, så opstår en følelse af frustration. Sådan har vi det uanset om vi er voksne eller børn.
Når man er frustreret så pumpes adrenalinen rundt i kroppen og hvordan det lille barn tackler sin frustration eller hvordan hele situationen ender, handler meget om, hvordan forældrene tackler barnet og situationen.
Det er dog også vigtigt at gøre sig klart at konflikter ikke kan undgås og at frustration også er noget man skal lære at tackle.
Du bedre om nogle redskaber og her får du mine tanker omkring dette.
Forsøg for det første at lytte til jeres datter. Hvad er det hun vil eller ikke vil og prøv så at sige hendes ønske højt. F.eks. eksemplet i børnehaven, hvor hun 'tænder helt af' fordi det er far der henter og ikke mor. (Forøvrigt en aftale som I brød!). Her kunne far f.eks. sige "du bliver bare så vred fordi det ikke var mor som hentede dig". Tanken er at jeres datter kan sige jer imod (jeg er ikke vred, jeg er ked af det) og hun kan høre om hun er forstået.
Når man føler sig lyttet til og når man føler sig forstået, så klinger adrenalinen af. Hvor imod, hvis man har følelsen af at de voksne da slet ikke forstår nogen ting, så bliver man endnu mere frustreret og ked af det.
I skal også kunne rumme hendes følelser, hvilket betyder at I skal kunne holde ud at hun har det, som hun har det. I stedet for at sende hende væk, kunne i måske prøve at være til stede. Når hun bliver 'rigtig hys' eller vred, så prøv at sætte jer hos hende. Bare at være til stede og vise hende at I er der for hende. Du skriver selv at hun er træt og når man er 3 år og er træt, så er det rigtig rart bare at få lov til at være. At der ikke bliver stillet krav og at der ikke skal ske en masse.
Prøv at overveje lidt af ovenstående og se om ikke det kan give en ændring i jeres lille familie.
Jeg ønsker jer alle held og lykke også med den kommende lillesøster:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske