Brev:
5 mdr. og taber vægt
23. juni 2005
Alder:
5 mdr.
5 mdr. og taber vægt
Hej
Jeg har en datter på knap 5 måneder. Hun er siden sin fødsel, hvor hun vejede 3450 gram, blevet 100% ammet og har taget fint på hele tiden. Da hun blev vejet ved de 4 måneder havde hun dog kun taget 260 gram på på en måned, og vejede nu 6060 gram, så børnelægen (jeg bor i Spanien, hvor der ikke findes sundhedsplejersker) bad mig komme efter 14 dage igen. Her havde Lucia nu tabt 270 gram og vejede 5790 gram.
Lægen bad mig begynde med MME1 på flaske. Det viste sig dog at være umuligt, da Lucia aldrig har fået flaske og aldrig har brugt sut, og derfor ikke vil have hverken flaske eller MME. Jeg startede hende i stedet lige så stille på grød, som hun ikke virkede afvisende over for. Men det går jo lidt langsomt til at starte med.
Ugen efter havde Lucia så igen tabt sig, denne gang 50 gram. Nu bad lægen mig give hende masser af grød og mos - blandet med mælk - og samtidig skal hun på hospital (ikke indlægges) for at få taget prøver. Jeg forsøgte igen at insistere med MME og flaske, men uden held. Hun synes at flaskesutten er sjov at tygge på, og den smule mælk, der kommer ind, ryger lige ud igen. Efter et stykke tid bliver hun sur, og til sidst hysterisk.
Det skal lige siges at Lucia på intet tidspunkt har været påvirket af den faldende vægt. Hun er en glad, aktiv og sjov baby, der udvikler sig fint motorisk. Så jeg tror ikke at den kan være helt gal...
Men jeg er meget i tvivl om hvordan jeg skal forholde mig. Er det unormalt at hun taber sig på dette tidspunkt? Og skal jeg insistere mere med flasken? Er der nogle tricks jeg ikke er opmærksom på - vi har forsøgt at lade hendes far give flaske, men heller ikke dette gav nogle resultater. Hvordan kan jeg få hende til at tage på igen?
Desuden kan jeg ikke rigtig finde ud af hvad der kan være galt med hende. Hun virker som sagt ikke sulten - andet end når hun skal være det - og det er altid hende selv der slipper brystet når hun har spist. Hun lader simpelthen til ikke at have mere appetit... Kan der være noget galt i hendes fordøjelsessystem, så hun ikke optager næring?
Jeg håber at du kan hjælpe mig, så jeg igen kan få en "tyk" baby...
Venlig hilsen
Mette