Svar: 5 mdr. og taber vægt
23. juni 2005
Alder:
5 mdr.
Kære Mette
Det er altid frustrerende når ens barn ikke tager på og måske især fordi det jo netop er hvad alle folk spørger om: "Nå hvad vejer hun så nu?". Det er også vigtigt at din datter tager på. Man kan sige at det kan være normalt at vægtøgningen ikke er så stor i den periode, hvor barnet f.eks. overgår til skemad, men der bør være vægtøgning og børn bør ikke tabe sig. Så selvom du er urolig, så lyder det rigtigt at børnelægen ønsker at udrede jeres datter nærmere.
Da jeg ikke kan se jeres datter og da jeg jo heller ikke er læge, så vil jeg ikke gennem en brevkasse begynde at diagnosticere omkring, hvorvidt hun har fordøjelsesproblemer eller ej. Jeg vil dog meget gerne give dig nogle forslag til, hvordan du kan prøve at få noget mere mælk i hende.
Det virker relevant at du skal give hende ekstra grød, men ekstra mælk ville bestemt også være godt. Du skal have i tankerne, at selv om hun ikke virker sulten, så kan hun godt have behov for mere mad. Et eller andet sted har hendes krop jo vænnet sig til mindre mængder end hendes behov nok er.
Du kan godt være mere vedholdende med flasken. Du kan forsøgsvis prøve med udmalket modermælk, da smagen af mælk så vil være det samme. Alternativt kan du prøve at komme en tsk. sukker/100 ml mælk i flasken, for at se om det søde kan lokke hende. Modermælk er jo også meget sødt. Sukkeret skal der efterfølgende trappes ud af igen.
Når hun får flaske, så prøv at holde så langt nede på flasken at du kan komme til at berøre hendes kinder og prøv at 'klemme' lidt med fingrene, så du hjælper hende til at svøbe om flasken. Prøv samtidig at få flaskesutten til at pege op i ganen, hvor sutte refleksen sidder. Husk at flasken skal ind i munden, det er ikke nok at berøre hendes læber. Det kan være godt at det er far, som giver flasken, da han ikke lugter af mor og amning.
Hvis hun ikke vil flasken, så kan du give hende mælk på en lille sprøjte. Køb et par 10 ml sprøjter på apoteket, lun erstatningen til ca 37 grader, træk erstatningen op i sprøjten og dryp det ind i mundvigene på hende, så hun kan lappe det i sig som en lille killing. Prøv også at holde sprøjten midt for hendes mund og hvis hun har godt med vacuum, vil hun sikkert selv kunne trække stemplet i bund og så er de første 10 ml ekstra givet. Det kræver lidt tålmodighed at finde teknikken, men det er jo vigtigt for hendes trivsel.
Du kan også prøve at give hende mælk på en teske eller af et lille bæger. Hun vil sikkert ikke kunne drikke rigtigt, men vil lappe det i sig. Teknikken er jo for så vidt også ligegyldig, idet det igen er vigtigt at hun får noget.
Når du laver grød og mos til hende, så husk at komme ekstra fedtstof i, også selv om det er de industrielt fremstillede produkter, hvor det normalt ikke er nødvendigt.
Håber meget at det hjælper jer videre. Rigtig meget held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske