Svar: Vuggestuestart og nedtrapning af amning
23. juni 2005
Alder:
8 mdr.
Kære Rikke
Jeg kan godt forstå at du bekymrer dig om vuggestuestart, da det altid er svært at skulle overlade sit barn i andres varetægt. Det er dog sådan at der jo sker rigtig meget i løbet af de næste måneder og derfor kan det være svært at planlægge sig ud af det hele:o)
Omkring mælkebehov så er min umiddelbare tanke at din datter i en alder af 8 mdr. godt vil kunne få sit behov dækket via amning 2 gange dagligt, en portion mælkeprodukt (yoghurt/A38 og lignende) dagligt og det at drikke af kop. Derudover vil hun så småt kunne begynde at spise ost og hun vil fortsat få mælk på sin grød.
Der er i princippet derfor ikke grund til at vænne hende til flaske, med mindre du allerede på nuværende tidspunkt syntes det ville være rart, hvis hun kunne tage en flaske en gang imellem.
Hvis du gerne vil have at hun tager flaske, så synes jeg det vil være en god idé at forsøge at tilbyde dette nu. De kan blive svært at vænne hende til det, når hun først bliver 8 mdr. Jeg synes dog også du skal overveje om du i givet fald behøver at malke ud. Der er intet i vejen for at hun får erstatning, hvis hun har brug for lidt ekstra mælk eller hvis I er I byen og hun skal passes af andre. Det er prisværdigt at du gerne vil malke ud, men det kræver mange ressourcer og du skal derfor overveje om de ressourcer skal bruges på udmalkning eller om de kunne bruges mere direkte på din datter.
Samtidig er der jo også en risiko for at du, hvis du begynder at malke ud, trapper amningen op, og dette vil være uhensigtsmæssigt når du begynder at arbejde og havde tænkt at skrue amningen ned.
Det er meget et holdningsspørgsmål. Du kan vælge at give flaske og her ville jeg foreslå erstatning, eller du kan vælge at bibeholde amning og ved 8 mdrs alderen vil din datter sandsynligvis kunne klare sig med 2 amninger dagligt + få dækket sit behov gennem mælk af kop osv.
Med hensyn til mad og øgning af måltider, så kan du godt give din datter 3 måltider dagligt i en alder af 6 mdr. men det afhænger jo meget af, hvornår hun er begyndt på overgangsmad, hvor meget hun spiser og hvordan hun trives med skemaden i øvrigt. Er hun først lige begyndt med skemaden, så er det for tidligt og så kan hun få 3 måltider skemad omkring 7 mdr´s alderen.
Fra 6 mdr´s alderen kan hun tilbydes hakket kogt kød/fisk i mos. Hun må fra 6 mdr´s alderen også gerne tilbydes små slurke sødmælk af en kop, hovedindtaget af hendes mælkebehov bør dog fortsat være enten amning eller modermælkserstatning. At få lidt mælk eller vand af kop vil jo også kunne lære hende teknikken og hjælpe til med at hun kan få dækket sit behov i takt med at hun bliver ældre. Det kan være en fordel at give det af et lille snapseglas, som passer bedre til hendes lille mund.
Hvis du trods alt vælger at malke ud så skal du regne med at din datter nok skal have ca 1000 ml mælk i døgnet. Mælkemængden afhænger dog meget af hvor stor hun er, og også af hvor store måltider mad hun indtager ved siden af. Mængdemæssigt er det dog nok ikke helt forkert, at hun med den alder hun har, har behov for ca 1 liter mælk ved siden af grød/mos.
Håber dette skabte lidt klarhed over jeres situation. Held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske