Brev:
Eftermiddagslur og nattesøvn
24. juni 2005
Alder:
10 mdr.
Eftermiddagslur og nattesøvn
Hej Helen
Jeg skrev til dig sidst fordi Maja vågnede mange gange i løbet af natten efter hun havde fået dræn i ørene. Hun sover nu igennem fra ca. 20/20.30 til ca. 5 der får hun lidt mælk (bryst) og derefter sover hun typisk en times tid til. Så det er jo perfekt - og forældrene nyder deres nattesøvn.
Hun sover 3 gange i løbet af dagen. Formiddag (8.30/9-10), tidlig eftermiddag (allerede fra 11.30-ca 13) og igen fra 16-17.
For tiden er hun ret svær at få til at sove - hun bliver puttet 19.30 og hun virker lidt træt, men sover som regel ikke før 20.30. Hun suser rundt i sengen og bliver mere og mere træt, men kan lissom ikke finde ro. Jeg bliver i tvivl om om hun er rigtig træt eller om det mere er det med at finde roen.
Umiddelbart ville jeg synes det var rart at slippe luren fra 16-17 da det betyder vi skal hente hende vuggestue kl 15.30 og det er tit svært at nå nu da hun er begyndt at sove længere om morgenen - også fordi hun selvom hun er træt er svær at få til at sove (det kræver en længere gåtur). Omvendt vil jeg ikke bare skære luren væk, da hun så bliver så træt at hun næsten ikke kan finde ud af at spise aftensmad. (Det kræver jo nok også at eftermiddagsluren slutter noget senere end kl. 13)
Vi har kørt et super samarbejde med vuggestuen om puttetider/spisetider for at få hende kørt ind i en god soverytme om natten (forudsigelighed og sikkerhed for hvad der foregår/tryghed om dagen = supersøvn om natten) og jeg synes det kunne være rart om du kunne give et indspark til hvilke skridt vi kunne tage til at:
1. Falde bedre/hurtigere til ro om aftenen (skal hun være mere træt?)
2. Sove længere til eftermiddag så luren sidst på dagen kunne skæres væk?
Eller synes du det er helt andre betragtninger der skal tages med?
Mange hilsner
Lene