Svar: Eftermiddagslur og nattesøvn
24. juni 2005
Alder:
10 mdr.
Kære Lene
Jeg tror du har fuldstændig ret i at din datter skal have ændret på sin soverytme og så vil det stille og roligt løse sig selv.
Så vidt jeg husker er din datter godt 10 mdr gammel og børn i den alder vil normalt kun have behov for to lure dagligt, en formiddag og en eftermiddag.
Børns sovebehov er jo meget forskelligt, men et bud kunne være at hun f.eks. sov 1½ time om formiddagen og 2 timer eftermiddag. Tidsmæssigt kunne formiddagsluren ligge mellem kl 10-11.30, hvor hun så kunne få frokost og så kunne hun blive puttet igen og sove mellem kl 13-15.
Det tager altid tid at skabe nye rutiner og det vil ofte være sådan at det nogle dage går som planlagt og andre dage ser så anderledes ud, men det skal der være plads til.
Til at begynde med må du således prøve at putte hende senere om formiddagen og på den måde rykke hendes sovetider frem.
Held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske