Brev:
Hidsigt temperament - 12 mdr.
24. juni 2005
Alder:
12 mdr.
Hidsigt temperament - 12 mdr.
Kære Helen
Min søn på 1 år bliver stadig mere og mere temperamentsfuld hvilket resulterer i en del daglige konflikter efterhånden.
Han har sin helt egen holdning til, hvorvidt han skal have børstet tænder osv. De ting der ikke er vigtige for mig, forsøger jeg at give ham lov til- hvis han f.eks. ikke vil have strømper på, eller ikke vil sidde i klapvognen fordi han hellere vil køre den selv, men de ting som han skal have gjort at sundhedsmæssige årsager, såsom bleskift og tandbørstning, dem trumfer jeg igennem.
Det skal lige tilføjes at jeg har prøvet mange forskellige ting i håb om at det kunne gøre det mere acceptabelt for ham f.eks. ladet ham stå op og blive skiftet (på nær når han har lavet stort) ladet ham børste mine tænder mens jeg børstede hans, ladet ham hjælpe med at børste sine tænder, prøvet med en elektrisk tandbørste osv.... Det er ligegyldigt om jeg så står på hænder og synger baglæns så vil han ikke....
Hvis han ikke vil have mere at drikke eller spise skubber han det også ud af hænderne på mig i stedet for at vende hovedet væk (jeg mener ikke jeg har presset ham så det kan være årsagen.)
Han kan finde på at bide og nappe hvis han bliver rigtig gal. Nogle gange kan han også komme til at bide når han kysser os og man kan se på ham at han bliver forskrækket over det.
Nu lyder det som om vi har en rigtig lille djævel som vi slet ikke kan styre men sådan er det altså ikke. Han er en meget kærlig lille fyr som for det meste er glad og smilende men når han ikke er, så fylder det meget fordi han er så temperamentsfyldt som han er.
Vi synes det er rigtig svært og derfor kunne vi godt bruge et par visdomsord fra dig :-)
- Hvor meget forstår han (rent sprogligt)
- Hvordan griber vi bedst ind overfor hans hidsighed.
Han skal selvfølgelig ikke bide og have sin vilje med alting men vi er i tvivl om hvorvidt det er noget vi skal gribe hårdt ind overfor eller om det er naturligt for det stadie han er i i sin udvikling
Jeg har læst "Kan selv Vil selv" og har også fundet den meget brugbar, men ofte er eksemplerne med større børn. Er det fordi børn på 1 år normalt ikke er sådan endnu eller hvad...
Jeg håber meget på et par kommentarer fra dig, da jeg helst ikke ser dette udvikle sig yderligere og også snart er ved at være godt træt af alle de konflikter vi har, hvor vi burde ha det sjovt og rart.
Mange sommerhilsner fra en utålmodig mor