Brev:
Hjælp til putning - 7 mdr.
28. juni 2005
Alder:
7 mdr.
Hjælp til putning - 7 mdr.
Jeg skriver til dig fordi vi efterhånden er ved at være kørt godt sur i det i forhold til vores datter og hendes søvn.
Hun er 7 måneder og en uge gammel og de sidste to-tre uger har været en kamp uden lige i forhold til søvnen om aftenen og natten. Om dagen er der ingen problemer hun sover fint i sin barnevogn udendørs i gården. Hun sover en formiddagslur på halvanden til to timer og en eftermiddagslur på en time ca.
Da hun var fire måneder gammel indførte jeg et putteritual og puttede hende i sin egen seng om aftenen. Det var en sej kamp i fire dage med skrig og skrål, men derefter gik det uden problemer. Jeg ved ikke hvor jeg fik min beslutsomhed fra for i hvert fald har jeg ikke meget af den tilbage mere.
Den sidste uges tid er hver aften stort set endt i den store tudetur for både hende og mig. Jeg orker det simpelthen ikke og ved ikke hvad jeg skal gøre. Måske er mit problem helt banalt, men det fylder bare alt lige nu.
Det skal siges at jeg er alene med hende halvdelen af ugen og derfor står jeg for det meste for putningen og sådan som det er nu, hænger det mig langt ud af halsen.
Vi har haft en periode på ca. to uger hvor hun vågnede hele tiden om natten, men det er ved at blive bedre nu. Samtidig er hun meget mor syg i løbet af dagen.
Hun er en stor kraftig pige der spiser rigtig godt i løbet af dagen og får fire gange skemad dagligt. En tår mælk når hun gider, en stor flaske vælling om aftenen og bryst sen aften og tidlig morgen.
Hun er en utrolig glad og tilfreds pige i dagtimerne. Hun er meget aktiv. Har siddet selv i snart to måneder uden støtte og kravler næsten nu.
Af flere forskellige årsager gik der ged i det med at hun sov i sin egen seng. Jeg har hele tiden tidligere taget hende over til os når hun vågnede om natten. Det er ikke noget problem for os at hun sover i vores seng om natten, men det ville bare være rart at kunne putte hende i sin egen seng om aftenen, så vi også havde lidt aften for os selv. Sådan som det er lige nu går hele aftenen med at få hende til at falde i søvn og det er blevet en kamp jeg frygter hver dag.
Jeg forsøgte at undgå hendes grædeture om aftenen ved at sidde ved hendes seng til hun faldt i søvn. Det virkede fint et par dage, men så begyndte hun at græde også når jeg sad der og hun lå vågen længere og længere tid.
Nogle dage endte jeg simpelthen med at lægge mig og putte hende sammen med mig i vores seng og det virkede fint. Nu virker det bare ikke mere.
Undskyld hvis det hele er lidt firvirret, men jeg kan ikke rigtig finde hoved og hale i det.
Problemet lige her og nu er at vi har prøvet på at få hende til at sove på 117 forskellige måder og intet virker godt. Min kæreste har taget tvet ind i soveværelse de sidste par aftenener så hun kunne falde i søvn trygt mellem os, men hun holder sig jo længere og længere tid vågen...
Problemet er at hun, hvad endten vi putter hende i vores eller sin egen seng, så vender hun sig rundt og prøver at kravle, rejse sig op osv. Det er en kamp. Vi har prøvet at lade hende gøre det, men det kan stå på i flere timer, og det kan næsten heller ikke lade sig gøre at holde hende fast for at få hende til at blive liggende. Det føles for voldsomt at holde på hende.
Vi er simpelthen kørt så træt i det nu, at jeg ikke ved om det er det ene eller det andet der er det rigtige. Jeg kan ikke holde ud at hun græder hver eneste aften.
Ville bare så gerne ha' at vi kunne putte hende i hendes egen seng på en god måde uden gråd og uden at det tager over tre timer og så senere på natten kunne hun komme over til os.
Alt det her natteroderi de sidste par uger har også gjort at hun har rykket helt rundt på sin rytme, hvor hun før sov kl. 19 og stod op kl. 06 er hun nu vågen til 21 - 22. Hvornår ville du sige var normalt at hun skulle puttes i seng.
Jeg synes hun viser trætheds tegn ved 20 tiden som regel, men hun karter alligevel rundt i flere timer og kæmper.
Jeg håber du kan give os nogle råd med på vejen for det er virkelig uholdbart det her.
Jeg tror jeg har brug for nogle helt konkrete forslag til hvordan jeg skal gøre i forhold til at putte hende, hvornår, hvordan. Hvad skal jeg gøre når hun kravler rundt, når hun græder osv.
Skal jeg forsøge det med hendes egen seng eller putte hende i vores fra start af?
Vi diskuterer frem og tilbage herhjemme om børn bare skal køres trætte, altså at de falder i søvn af sig selv, når de er trætte nok f.eks inde i stuen eller om vi som voksne skal lære dem en god søvnrytme med fast ritual hver aften. Hvad er din holdning?
Det blev en længere smøre. Håber du kan hitte rede i det og hjælpe mig lidt på vej.
På forhånd mange tak
Venlig hilsen A