Svar: Hjælp til putning - 7 mdr.
28. juni 2005
Alder:
7 mdr.
Kære A
Jeg kan tydeligt læse din frustration ud af dit lange brev og jeg kan godt forstå det. I har prøvet rigtig meget og det har tilsyneladende virket alt sammen, men kun kortvarrigt, så har 'den været gal igen' og I har så forsøgt noget nyt med samme resultat.
Det er frustrerende og rigtig hårdt at stå med et barn alene, som græder, ikke kan trøstes, som man kan se er træt, men som bare ikke kan finde roen. Det er hårdt, når man er to, men det er bestemt også hårdt, når man står der alene.
Min umiddelbare tanke er at du igen skal forsøge at finde et bestemt putteritual og så holde dig til dette. Du skal altså finde ud af, hvordan du synes at putteseancen skal foregå fremover, altså hvad der kan være passende for både dig og din pige. I har prøvet 117 ting og nu skal du vælge, hvilken passer bedst.
Vi har alle forskellige meninger om opdragelse og om hvad der er den rigtige måde. Jeg kan ikke diktere 'gør sådan eller sådan' for det er kun jer som forældre, der ved hvad passer bedst eller hvilke principper I mener er rigtige.
Derfor kan jeg ikke bestemme, hvorvidt jeres datter skal puttes i egen seng eller have lov til at falde til ro i stuen. Det I skal vælge er det, som I jeres familie giver ro og overskud og det mangler I i øjeblikket.
Når det er sagt så er det for mig at se en rigtig god idé at børn lærer at sove i deres egen seng, men det skal ikke være en seance som varer flere timer og som er fyldt med gråd. I stedet kan det være en mulighed at lade hende putte med dynen på sofaen i stuen, hvis hun så ligger sig til at sove der.
Det er vigtigt at være konsekvente, forstået på den måde at hun skal vide at hun nu skal sove. Det kan være en god idé at give hende et bad, få ren ble, komme i nattøj og få en flaske/blive ammet og så puttes til natten. Herefter skal hun ligge sig til at sove og ikke kravle rundt.
Jeg tænker at det i en periode kan hjælpe jer at få lidt mere overskud at prøve at få hende til at putte i stuen (på sofaen ved siden af dig). Når hun så har lært sig at finde roen her, måske i løbet af fjorten dage, så prøv at putte hende i egen seng igen. I skal have brudt den vane, I er kommet ind i og hun skal vænne sig til igen at finde roen. Her kan sofaen være et midlertidigt stoppested.
Når hun herefter skal puttes i egen seng, så må du vurdere hvorvidt du skal blive hos hende eller ej. Nogle børn oplever det trygt at forældrene sidder hos dem og de lægger sig til at sove hurtigt, andre børn oplever det som underholdning og i et sådan tilfælde er det bedre at gå. Der sker ikke noget ved at hun rejser sig og hopper rundt, hun skal nok lægge sig ned.
Er hun dybt ulykkelig og føler sig forladt, må du naturligvis gå ind til hende, hun skal ikke græde sig i søvn. Trøste hende, lade hende vide at du er der og gå igen.
Til sidst vil jeg lige sige at du skal huske at det ikke er en falidt erklæring at bede om hjælp. Har I ikke nogle bedsteforældre som ville synes det var fantastisk at få lov at putte jeres lille pige.
Nogle gange hjælper det at andre kommer til og det kan i hvert fald give forældrene mulighed for at være samme alene bare et par timer, måske sidde på en cafe over en kop kaffe.
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre, ellers så skriv igen:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske