Svar: Nichlas slår
27. juni 2005
Alder:
18 mdr.
Kære Gitte
Først et stort knus og så lidt trøstende ord:o):
Jeg er helt sikker på at det ikke er noget ondt eller nogen bagtanker bag, at Nichlas slår dig. Han er som du skriver ganske givet påvirket af jeres alles frustrationer i øjeblikket og så har han jo en alder, hvor det er rigtig svært altid at gøre sig forståeligt sprogligt.
Prøv at tænke efer hvordan I har det sammen i andre situationer, mon ikke der er andre tidspunkter, hvor det er dig der duer? Hvem er bedst til at trøste ham, hvem finder han ro hos og putter hos? Mon ikke din rolle er meget vigtig og måske er det netop fordi han ved at han har din uforbeholdne kærlighed, at han netop prøver dig af?!
Jeg tror det er meget vigtigt at du prøver ikke at tage det for nært, eller prøver ikke at have skyldfølelse over det. Du har ganske givet ikke gjort noget forkert, så prøv at lægge den tanke lidt væk.
At være forældre er ikke altid let, men vi vokser alle med opgave. Det er meget vigtigt at du prøver at tænke over, at du skal kunne rumme hans følelser. At kunne rumme hans følelser betyder at du skal kunne bære det hele, bære hans frustration, hans smerte, hans glæde, hans gråd, men også hans afvisning og du skal vide at det er en naturlig følelsesmæssig udvikling han er igang med. Det er således vigtigt at du kan klare hans følelsesmæssige udvikling uden at tage det personligt. Også selv om det er hårdt.
Samtidig skal du også vide at han, med den alder han har, husker bedre, hvis der følger en handling med dit Nej. Det vil sige at du f.eks. flytter ham ned fra sengen, imens du siger nej. Det vil ikke forhindre det, men det kan medvirke til at han bedre husker det.
Vær også opmærksom på hvordan du reagerer. Han kan jo godt slå for at se din reaktion. Han vil undersøge dig og dit udtryk og lære, hvad der sker. Måske kan det også hjælpe at far siger nej.
Det skal nok gå alt sammen og jeg er sikker på at du gør det godt:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske