Brev:
Måltidsstørrelse og madinteresse
31. juli 2019
Alder:
6 mdr.
Måltidsstørrelse og madinteresse
Hej Helen
Tak for dine gode råd og tanker fra mit sidste brev. Nu er der behov for din hjælp igen, for selvom dagsrytmen går rigtig fint, har vi store problemer med at få vores datter til at spise. Generelt er hun desværre meget uinteresseret i mad og har altid været noget svær at få mad i. Dog ligger hun jo helt fint med både vægt, længde og udvikling.
Som du ved, tilbyder vi mange små måltider, men det er yderst sjældent, at hun rent faktisk spiser en rimelig mængde af dem (og kan vi overhovedet forvente det?) Oftest sker der bare det, at hun smager på den første skefuld og derefter har munden hermetisk lukket under resten af måltidet. Vi prøver at nøde hende til at spise, men forsøger ikke at presse hende for ikke at give hende en dårlig oplevelse. Vi har også forsøgt med forskellige skeer, flotte farver på maden, at enten jeg eller hendes far mader, vi opfører det vildeste teater for at holde hendes opmærksomhed, men lige lidt hjælper det.
Inden hvert måltid får hun noget i hånden (rugbrød, agurk, peberfrugt, squash) og det leger hun med og kommer i munden med stor interesse. Hun smager på det og drejer det i hånden, men når det kommer til skemaden, er hun typisk helt og aldeles uinteresseret. Vi har haft mindre succes et par gange med mad fra glas, men det er desværre mere undtagelsen end reglen. Forskellige konsistenser hjælper ikke.
Vi fokuserer på at gøre måltidet hyggeligt, vi sidder begge og spiser med hende og giver os god tid. Hun får lov til at lege med noget af maden, men skemaden tager hun ikke op og putter i munden – hun kører det bare rundt på bordet og kigger interesseret på sine hænder.
Vi har forsøgt at give hende mad på forskellige tidspunkter i løbet af hendes vågne perioder, men det gør ingen forskel. Hvis hun ikke er sulten nok, gider hun ikke spise, og hvis hun er for sulten, gider hun heller ikke spise (som om hun ikke har fundet ud af, at maden rent faktisk afhjælper sulten).
At hun ikke rigtig vil spise skemad betyder, at hun stadig spiser 800-900 ml mælk i døgnet. Jeg ved, at det er nødvendigt, at hun kommer ned i mælkemængde, for at hun kan få plads i maven til skemaden, men jeg aner ikke, hvordan vi skal komme videre herfra, for jeg vil jo heller ikke nægte hende den eneste type mad, hun rent faktisk spiser nok af til at blive mæt. Mælken får hun, inden hun bliver puttet til lur, typisk ca. ½ - 1 time efter vi har forsøgt at give hende skemad. Er det en dårlig taktik? Har hun lært, at hun bare kan nægte at tage skeen og så kommer der noget andet, som hun godt kan lide og kender?
Hun har ikke været syg, og jeg kan ikke umiddelbart se, at der skulle være noget i hendes mund, der generer hende. Hun har to tænder i undermunden. Vil du mene, at vi alligevel skal få hende tjekket ved lægen?
Vi har talt om, om vi skal forsøge kun at give hende det mad, hun rent faktisk har spist noget af, i et par uger for at lære hende, at mad er godt, eller er det en dårlig idé? Hvad er dine anbefalinger til, hvordan vi kommer videre herfra? Vi er ved at være godt frustrerede og kede af, at vi ikke kan få vakt madglæden og -interessen hos vores datter, for hun kan jo ikke blive ved med at leve af mælk.
Tak igen for en god brevkasse.
Mange hilsner
Anna Katrine