Svar: Måltidsstørrelse og madinteresse
31. juli 2019
Alder:
6 mdr.
Kære Anna Katrine
Tak for dit brev og alle dine tanker :)
Jeres datter har altid været småtspisende, og hun har fra hun var ganske lille haft behov for supplement til amning, ligesom hun har gylpet meget. Det med mad og mælk har bare aldrig været helt let, og jeg kan naturligvis godt forstå, at I bliver bekymret. Det er dog vigtigt at holde fast i, at hun faktisk trives og udvikler sig godt. Du skriver, at hun ligger fint med i både vægt, længde og udvikling - så selvom hun ikke indtager store mængder af gangen, så har hun trods alt en god evne til at optage næringen fra den mad hun får - og det er jo super godt.
I kan godt drøfte situationen med lægen. Lægen kan evt. henvise jer videre, hvis han eller hun er bekymret. I kan også tale med lægen om, hvorvidt det kan være relevant at hun bliver set af en ergoterapeut med uddannelse i at lave en mundmotorisk udredning. Nogle gange har børn spiseproblemer på grund af deres mundmotorik, og det er naturligvis en overvejelse værd, om dette kan gøre sig gældende hos jer...
Nogle børn har også nogle sansemæssige udfordringer, som gør det med mad svært. Det kan være jeres datter reagerer på madens konsistens, madens temperatur eller det kan have noget at gøre med måden, maden dufter på eller ser ud på....
Det kan også handle om, at hun har svært ved at fornemme mæthed og sult, hvilket er helt normalt for hendes alder. Her vil det hjælpe og være rigtig godt, hvis I kan forsøge at følge en fast dagsplan og holde fast i hendes spisetider, så disse ikke varierer for meget. Jo mere fast hendes spisetider ligger, jo mere parat vil hun ofte være, når hun bliver sat i den høje stol ved bordet, og det er spisetid.
Det kan også handle om, at hun let lader sig forstyrre, når hun skal spise og bliver optaget af andre ting, så det at spise glider i baggrunden. Hvis dette er problemet hos jer, så vil det være rigtig godt, at I hjælper hende med at holde fokus. Sæt hende i den høje stol, sæt jer foran hende, skab øjenkontakt, hold skålen med mad i den ene hånd, og åben munden, hver gang I giver hende en skefuld, så hun kan spejle sig i jer. Brug jeres stemme og jeres mimik, sig f.eks. "mam, mam, mam", fordi I så naturligt åbner jeres mund og giv hende så en skefuld mos eller grød i munden. Prøv at køre det i en nogenlunde let strøm, så hun får 2, 3, 4 skefulde, før I så holder lidt pause.
Hvis hun forstyrres af noget, så er det naturligvis helt okay. Det kan være far er ved at give hende mad og mor kommer ind og hun kikker efter mor. Så kan far sige "hov der kommer mor, hej mor" så I anerkender at hun ser mor, og så skal far fange hendes opmærksomhed igen "hej, skat, skal du have lidt at drikke" og så fortsætter far med at give mad...
Det er rigtig godt med mad i hånden, og det må I meget gerne fortsætte med. Det er en god idé at starte måltiderne med dette, så hun på den måde gøres opmærksom på at det er spisetid, derefter kan hun få lidt på en ske, som I hjælper med, og så kan hun få lidt i hånden igen...
I må også meget gerne bruge håndmad som ske. Det kan være rugbrødsbjælker eller agurk, som I dypper i grød og mos og på den måde får hende til at spise lidt mere. Da hun er gladere for at sidde med mad i hånden og gerne vil sutte på dette, så kan I udnytte dette til at lade hende få smag for grød og mos - og når hun har spist lidt på denne måde, så kan I forsøge med en ske.
Det gør ikke spor, hvis der ofte ikke glider mere ned end max ½ dl. Lidt har også ret og lige nu er det vigtigste at I fokuserer på dagsrytmen, spisetiderne, genkendeligheden omkring måltiderne - mere end hvor meget hun spiser hver gang. Glæd jer over de gange, hvor der kommer lidt mere ned, og glæd jer over de skefulde hun spiser, fremfor at hun slet ikke spiser noget skemad.... lidt er bedre end ingenting :)
Og så skal I naturligvis også være opmærksomme på hendes indtag af mælk, for drikker hun for meget mælk, vil det naturligt tage pladsen op for skemaden. Det lyder ikke umiddelbart sådan ud fra hendes alder, men hvad vejer hun nu? I forhold til, at hun nu er 6 måneder gammel, så vil hendes udregnede mælkbehov skulle være 110 ml pr kg. Det betyder, at hvis hun f.eks. vejer 7 kg, så vi hendes behov være knap 800 ml (770) i døgnet, fordelt på 5-6 flasker svarer det til, at hun skal drikke ca 135-160 ml i hver flaske... Nogle af flaskerne vil måske være større f.eks. aften og sen aften, og flaskerne om dagen kan så være lidt mindre fordi hun netop også har spist lidt skemad eller der skal være plads til lidt skemad, men gennemsnitligt ligger behovet deromkring :)
Det er meget fint at tilbyde flasken før hver lur og dermed 1-1.5 time efter hun har tilbudt skemad. Det giver normalt fin plads i maven til begge dele, men naturligt afhængigt af, hvor store flaskerne er. Måske kan du skrue lidt ned i mængden af nogle af hendes flasker, så du ikke fjerner flaskerne, men vænner hende til at drikke lidt mindre af gangen, for at sikre lidt bedre plads til den fastere mad. Når det så er sagt, så skal hun naturligt ikke sulte og hvis hendes udfordringer skyldes sanseproblemer, mundmotoriske udfordringer eller lignende, så er det også synd ikke at give flasken. Så har hun måske brug for lidt mere tid og brug for lidt øvelser, der gør hende mere parat og det skal man naturligvis anerkende og have forståelse for :)
Og ja, det vil være godt at give hende mad, som hun kender og er tryg ved. Ikke kun genkendelig mad, men mindst et af måltiderne dagligt må meget gerne være noget hun kender. Det vil sige, at hvis I starter dagen med en morgengrød, som er ny og ukendt, så vil det være godt, at hun får en kendt grøntsagsmos til frokost og omvendt. Det samme, hvis hun ikke har spist ret meget til et måltid, så vil det være godt at forsøge med noget kendt til næste måltid, i håb om at hun så spiser lidt mere der, netop fordi hun er tryg ved det.
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske