Svar: Mælk nok - 7 mdr.
31. juli 2019
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at det er gået rigtig godt med overgangen fra amning til flaske - og som om at både mor og barn trives med flasken - så det er super godt! Det er dejligt, når det kan gå sådan :)
Det vil være passende med 4 flasker i døgnet, med den alder din dreng har, og disse ligger ofte bedst tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Altså på de tidspunkter, hvor du også forsøger at tilbyde ham flaske. Det er godt, hvis du kan forsøge at finde balancen mellem skemad og flaske - det vil sige, at selvom han er større og bedre til at spise skemad nu, så kan det godt være nødvendigt, at du holder lidt igen for stadig at give plads til mælken. Jeg kan ikke helt se, hvor store portioner skemad din dreng spiser, men det lyder som om, at han spiser ret godt, og det kan godt være nødvendigt, at du tilbyder ham en lille smule mindre skemad, hvis han så kan drikke sine flasker.
Det er også rigtig godt, hvis der går lidt tid imellem, at han tilbydes skemad og tilbydes flaske, så han har tid til at fordøje den fastere mad, og således har bedre plads i maven til flasken, ligesom det vil være godt, hvis han tilbydes flaske før sin middagslur og før putning om aftenen, da flasken ofte her vil hjælpe ham til at finde ro. Du skriver, at han ofte spiser frokost kl 12 og tilbydes flasken kl 14.30 - og det lyder som om, at der er godt med tid mellem måltiderne her, så det burde ikke være dette, som er problemet hos jer.
Har du indtryk af, at han kan lide smagen af mælken? Måske skal du forsøge med en anden type erstatning, for at se om han bedre kan lide dette. De smager alle sammen lidt forskelligt og måske kan han bedre lide noget end noget andet. Du kan prøve med forskellige typer via brik, for at se hvad han bedst kan lide og for at undgå, at du pludselig får et større lager af mme, som du ikke får brugt. Giver du vælling? Det vil være en god idé ikke at give dette, når han drikker mindre mængder. Vælling kan mætte lidt ekstra, og det er der ingen grund til hos jer. Almindelig modermælkserstatning vil være fint :)
Det anbefales, at du energiberiger hans grød og mos med mme, og dette er naturligt også med til at sikre hans behov for netop mme. Men derudover er flaskerne også vigtige - både for at sikre ham nogle af de næringsstoffer som mme indeholder, men også for at sikre ham væske nok. Det vil være rigtig godt, hvis han kan drikke 4 flasker af ca 150 ml, så han i døgnet kommer op på 600 ml i døgnet, når han ikke er ældre end han er. Det er naturligvis okay, hvis en flaske indeholder 100 ml og en anden 200 ml, hvis han så samlet stadig får sit behov dækket :)
Hvis han begynder at kunne nøjes med 3 flasker i døgnet nu, så er det naturligvis også okay, når blot du igen sikrer dig, at han får sit væskebehov tilstrækkeligt dækket. Du skal være sikker på, at han ikke har problemer med forstoppelse, men at hans mave fungerer godt og afføringen er blød og let for ham at komme af med. Nogle gange når børn afviser flaske, så skyldes det problemer med hård mave...
Du skal også sikre dig, at han tisser nok. Han skal have gode tunge tissebleer, og hans urin må ikke være koncentreret og gul i farven, men skal være klar som vand. Prøv at lægge mærke til urinstrålen som ofte kommer, når du tager bleen af ham....:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske