Svar: Fra at sove igennem til at vågne
1. august 2019
Alder:
6 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse af de ændringer, som I lige nu oplever i forhold til jeres drengs rytme og søvn :)
Når jeg ser på jeres dagsplan, så tænker jeg umiddelbart, at jeres dreng har brug for mere mad. Det vil være rigtig godt, at han tilbydes flere måltider skemad dagen igennem, han skal til at have lidt grovere grødtyper som havregrød og øllebrød, han skal begynde med kød og fisk i grøntsagsmosen og han skal også tilbydes mad i hånden, samt vand af kop. Og netop indtaget om dagen er med til at sikre, at han kan sove et længere søvnstræk om natten, så når jeres dreng er begyndt at vågne hyppigere og søge flasken, så skyldes det, at han har brug for mere mad...
Når det så er sagt, så er det dog også sådan, at i takt med at skemaden begynder at fylde om dagen, så vil han naturligt skulle have mælk sen aften f.eks. kl 23.30 - og også igen tidlig morgen, når han ikke er ældre end han er. Det er først i 8 måneders alderen at den tidlige morgenflaske kan springes over. Og at sove igennem, når man er 6 måneder vil være at sove 5-6 timer uden mælk f.eks. fra 23.30 til 05. Så selvom din dreng har kunne sove fra ca 20 til 06 uden mælk i en periode, så kan du desværre ikke forvente dette længere - tværtimod.
Du kan godt forsøge at tilbyde ham en drømmeflaske omkring kl 23, hvis du kan holde dig vågen så længe, fordi du på den måde kan undgå, at han vækker dig, når du først er faldet godt i søvn. Det kan være dejligt for jer begge. Men det vil være et reelt behov at få en drømmeflaske før midnat. Det er sammen med aftenflasken den flaske som forsvinder sidst, og de fleste børn har brug for drømmeflasken frem mod 1 års alderen :) Enkelte børn trives med at de to flasker, som de i 10-12 måneders alderen har behov for ligger før middagslur og aften - og derefter sover de så videre til næste morgen uden mælk, og det kan sagtens være det bliver sådan hos jer. Det må tiden vise, men det er ikke tilfældet endnu...:)
Derudover vil det være rigtig godt, at du nu forsøger at skabe en rytme, hvor jeres dreng tilbydes skemad, når han vågner - sammen med vand af kop - og så tilbydes flaske, før han skal sove. På den måde skaber du bedst plads i maven til begge dele og sikrer dermed hans behov bedst
Det betyder, at en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider, nu vil se således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre - i stedet for at du giver flasken kl 06, så skal han altså have den tidligere, når han vågner mellem 04-05 og sove videre på flasken, så hans starter dagen lidt senere end nu
Morgen 7-7.30: Tilbydes lidt morgengrød f.eks. havregrød, vand af kop. Tilbyd gerne lidt frisk blød frugt i hånden, som ha kan sutte og gumle på selv.
Flaske og puttes til dagens første lur
Frokost 11: Øllebrød eller gerne lidt grøntsagsmos og der begyndes i 6 måneders alderen med lidt kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 15: Tilbydes frugtmos og frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Flaske og powernapper måske mellem 16-17...
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos, og også her begyndes med lidt kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Drømmeflaske og sover herefter 5-6 timer uden mælk indtil næste morgen tidlig, hvor han så tilbydes en flaske og atter sover videre.
Lige nu er det et helt reelt behov at få en drømmeflaske aften og en flaske tidlig morgen - også selvom - eller faktisk i kraft af, at jeres dreng begynder at spise mere rigtig mad hele dagen igennem. Hans mælkebehov vil være lige så stort som hidtil, og mælken skal komme ud over hans indtag af rigtig mad. Og han kan ikke indtage sit behov over 12 timer, men er nødt til at have hele døgnet til det :)
Jeg håber at min dagsplan viser hvordan dagen og natten alligevel godt kan hænge sammen for jer :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske