Svar: Spørgsmål til mad og drikke
2. august 2019
Alder:
9 mdr.
Kære USA familie
Tak for jeres brev, og hvor dejligt at høre, at I er "glade ejere" af flere af mine bøger - tusind tak for det :)
De fleste børn har i 8-9 måneders alderen glæde af 3 flasker i døgnet og i 10-12 måneders alderen, vil det ofte være passende med 2 flasker. Det lyder derfor rigtig fint, at du nu er begyndt at trappe lidt ned i mælkemængde og antallet af flasker.
Jeres drengs behov for mme vil blive dækket, hvis han tilbydes 400 ml i døgnet, det vil sige ca. 200 ml i hver flaske. Derudover anbefales det, at I fortsat bruger mme i hans grød og mos til han er et år, så maden energiberiges det ekstra. Du kan lave grød udelukkende på erstatning, du kan også lave det på vand og erstatning og så tilsætte ekstra fedtstof i form af forskellige plantemargariner, smør osv.
Fedtstof gives derudover via jeres almindelige mad. Det vil sige, at det vil være rigtig godt, at I bruger smør osv. på brødet under pålæg, ligesom I gerne må medtænke de naturlige fedtstoffer i hans indtag af fødevarer. F.eks. kan det være godt at give ham fisk, gerne forskellige typer af fisk. Det kan f.eks. være makrel, sild, torskerogn, laks, rødspætte - det kan være som smørbart pålæg (f.eks. makrel i tomat, sildepostej) og det kan være som varm mad (stegte rødspættefileter, laks bagt i ovnen), ligesom han gerne må få f.eks. fiskefrikadeller, rejser, muslinger og lignende... han må IKKE få tun, heller ikke fra dåse, heller ikke andre "store rovfisk".
Fisk indeholder de essentielle fedtsyrer Omega 3 og 6, som er vigtige for udviklingen af barnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).
Det kan være godt at tilbyde ham avokadomos. Det kan gives smørbart på brød eller sammen med f.eks. rejer og lidt citron :)
Nødder og kerner af forskellige slags er også gode kilder til fedtstoffer, han må dog ikke få hele nødder og kerner, når han ikke er ældre end han er. Men hakker du nødderne fint, så må han gerne få det i f.eks. sin grød om morgenen, og han må også begynde at få lidt tykmælk (3.5% fedt) nu, hvor du f.eks. kan give ham lidt hakkede nødder og frugt/bær som topping. Han må IKKE tilbydes ymer, ylette, kvark og lignende...
Proteiner er også vigtige for væksten, og protein får han f.eks. via kød, indmad, hårdkogt æg og forskellige fuldkornsprodukter. Det er derfor godt, hvis I tilbyder ham havregrød, flerkornsgrød og lignende lidt grovere grødtyper, ligesom hans brød meget gerne må være fuldkornstypen. Brød kan sagtens have et højt indhold af fuldkorn, selvom I ikke kan se de hele kerner :)
Med hensyn til jeres drengs størrelse og vægt, så lyder det som om, at han er en meget aktiv dreng, der sjældent sidder stille. Det betyder naturligt, at han forbrænder en del og det kan godt forklare, hvorfor han ikke har så mange elastikker og dobbelthager.. samtidig spiller genetikken naturligt også ind, og det lyder som om, at han her ligner sin mor. Tommelfingerreglen er, at børn bør fordoble deres fødselsvægt indenfor det første halve år og tredoble deres vægt indenfor det første år. Det betyder, at hvis jeres dreng f.eks. vejede 3500 gram, da han blev født, så vil hans vægt ved 1 års alderen skulle være ca 10.5 kg....
Derudover skal I naturligt se på, hvordan han trives og udvikler sig - og det lyder som om, at han trives i stor stil og har det rigtig godt. Han lyder glad og tilfreds, spiser godt, bevæger sig mere og mere rundt i verden og det lyder ikke umiddelbart som om, at han mangler noget. Det er dejligt, at han er glad for grønt og I må meget gerne give ham dette, men naturligt forsætte med at komme lidt ekstra fedtstof på. Han må også gerne begynde at få lidt sovs nu, ligesom ost kan tilsættes maden, det er også en måde at få lidt ekstra fedt :)
Jeg håber, at du kan bruge ovenstående lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske