Svar: Afføring og kost - 6 mdr.
5. august 2019
Alder:
6 mdr.
Kære mor til T
Tak for dit brev, og hvor dejligt at høre, at den dagsplan jeg har sendt jer fungerer langt bedre for jer alle :)
Det er helt normalt, at jeres dreng har lidt hyppigere afføring nu. Han får en del flere måltider end tidligere og dermed mere mad, og når der kommer mere ind, så vil der naturligt også komme mere ud :) Samtidig er maden I tilbyder ham nu mere fiberholdig, I giver ham grovere grødtyper, flere forskellige grøntsager, tilbyder små brødhapsere til frokost osv. og det giver hans mave mere at arbejde med. Måske er I også begyndt med lidt mere frugt- og bærmes, hvilket også sætter gang i maven...
Så ja, du har helt ret i, at den "rigtige kost" normalt vil have en positiv effekt på maven, jo mere varieret han spiser, jo bedre fungerer maven ofte :) Det betyder også, at jo mere fast føde han får, jo fastere vil hans afføring også være. Og i takt med at hans mælkeindtag sættes ned og den faste føde sætte op, jo mere vil du kunne se dette på hans afføring. Det vil sige, at hans afføring gradvist vil blive mere fast og formet. Det er dog vigtigt, at han ikke har ondt, når han skal af med sin afføring. Afføringen må gerne være formet, men den bør ikke være knoldet og hår - selvom du kan se, at han presser, når han skal af med sin afføring, så må du ikke have fornemmelsen af, at han har voldsomt besvær med at komme af med afføringen.
Det kan sagens være, at I skal trappe ned i mængden af movicol, så i takt med at han spiser mere og mere varieret mad og maven på den måde holdes igang naturligt, så behøver han ikke længere movicol på samme måde. Det lyder ikke som om, at jeres dreng har tynd mave eller tegn på diarre og umiddelbart tænker jeg, at det vil være godt, hvis I ikke stopper med Movicol fra den ene dag til den anden, men trapper gradvist ned. Hvor meget eller hvor lidt I skal give, kan I tale med lægen om :)
Jeg håber, at dette hjælper lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske