Svar: Andre tørrede frugter end rosiner
28. juni 2005
Alder:
8 mdr.
Kære Fie
Retningslinierne omkring begrænsningen af rosiner til børn handler om at rosiner indeholder svampegiften ochratoksin A.
Så vidt jeg ved er dette ikke problemet med andre former for tørret frugt og man kan godt tilbyde sit barn f.eks. tørrede abrikoser. Som du selv er inde på er det begrænset, hvor meget de også kan spise af dette.
Skal man kritisere denne form for spise, så kunne det f.eks. være det at de jo ofte klæber til tænderne og derfor kan være grobund for begyndende huller. Men ellers synes jeg det er i orden.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske