Svar: Sengetid - 7 mdr.
28. juni 2005
Alder:
7 mdr.
Kære Annelise
Det lyder ganske rigtig at det vil være en god idé at putte jeres dreng til en fast tid (f.eks. kl 20) og efter et fast putteritual.
Derudover tænker jeg at I skal overveje om der skal ændres på hans søvn i løbet af dagen. De fleste børn på 6-7 mdr kan nøjes med at sove 2 gange dagligt, altså en formiddags- og en eftermiddagslur og måske skal I arbejde mere bevidst på faste tider i forhold til det også?!
Hvad sker der, når I putter ham? Hvis han bare er vågen og ligger og snakker, så lad ham være, det er okay. Hvis han er ked af det, må I naturligvis vurdere hvad det handler om. Hvis han er ulykkelig og føler sig forladt skal han trøstes, men søger han leg og underholdning, må I prøve at vise ham at sådan er det ikke nu, det er sovetid.
I kan evt. bruge det, jeg kalder for 'se-til-metoden' hvor I putter ham, men hele tiden viser ham at I er der, selv om han ikke kan se jer. Vis jer f.eks. hver 3 minut, men lad ham i øvrigt være og lad ham finde roen selv, hvis han kan.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske