Svar: Kostplan til snart 9 måneder gammel pige
30. juni 2005
Alder:
9 mdr.
Kære Kristine
Umiddelbart synes jeg at planen for dagen ser fin ud. Det er jo forskelligt, hvor hurtige børn er til at komme i gang med overgangskost og derfor er de 'normale' rammer brede. Kosten og planen for dagen virker relevante i forhold til din datters alder.
Så længe din datter ikke er mere end 9 mdr, så synes jeg ikke der er noget i vejen for at bibeholde to flasker erstatning dagligt. På den måde sikrer du hende både nok jern, men også nok mælk. Du kan fra nu af nedtrappe mælkemænden langsomt, således at hun først fra 1 års alderen kan nøjes med 500ml mælk dagligt, alt incl. (f.eks. yoghurt). Efter 1 års alderen skal hun heller ikke tilbydes jerndråber.
Når hun bliver 10 mdr og er blevet bedre til at drikke af kop og spise mere af jeres mad, så kan en plan for dagen se således ud:
Morgen: Havregrød med mælk (sødmælk)
Formiddag: ½ bolle med smør og frisk frugt + vand
Frokost: rugbrødshapsere med forskelligt pålæg og tilbehør af kogte grøntsager som gulerod, ærter, majs osv + mælk
Eftermiddag (ca 14): Lille portion yoghurt, tykmælk eller lignende med revet rugbrødsdrys og friske bær + vand
Før aftensmad (16-17): En tallerken med forskelligt grønt, som til frokost + vand/mælk
Aften (19): Mad som I andre spiser, evt. dessert i form af frugt eller frugtgrød med sødmælk.
Sen aften (20.30): en flaske til natten
Du er altså på rette vej, men skal også bare tage det stille og roligt. I takt med at din datter begynder at drikke bedre af en kop, kan hun drikke mere mælk af denne og behøver således ikke flaske midt på dagen. Du kan vælge at give lidt erstatning for at sikre hendes jernbehov gennem dette, ellers kan du købe jerndråber på apoteket.
Sundhedsstyrelsen anbefaler de jerndråber der hedder Glycifer.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske