Brev:
Søn på 4,5 år - social adfærd
Hej Helen
Vi er bekymrede for vores søns sociale adfærd. Vores søn på 4,5 bliver let fysisk overfor andre i en konflikt. Vi skriver for at få råd og vejledning til at guide ham i sprog og handlinger, da han jævnligt reagerer fysisk overfor andre børn. Vi er bange for, at han fortsætter i et negativt socialt mønster, hvis ikke vi griber ind med en særlig indsats nu!
Vi har fokus på, at han skal:
- lære at sætte ord på, hvad han gerne vil i en leg/relation
- lære at håndtere afvisninger
- være fleksibel og gå på kompromis med det, han ønsker, der skal ske i en leg
- lære at efterleve alderssvarende krav fra vi forældre og andre voksne
S. er en glad, nysgerrig og meget aktiv dreng på 3,5 år. Han er meget motorisk og fysisk stærk og har tidligt udviklet et godt og varieret sprog. Han elsker alt med fart og bolde, nyder at være i naturen, kan lide kreative aktiviteter med fordybelse og er meget aktiv og deltagende i musik og bevægelse (Samtale og noter fra vuggestuen). Alt i alt mange styrker. Hans store udfordring er den sociale adfærd, da han ofte bliver fysisk overfor de andre børn. Eksempelvis hvis han føler sig udenfor i en leg, møder afvisning, et ”forkert blik” og at skulle gå på kompromis/ ikke må bestemme i en leg. Vores fornemmelse er, at han reagerer fysisk pga. afmagt/forvirring i flere situationer, da han ikke aner, hvad han skal gøre. Indimellem kan vi føle, at han reagerer fysisk, for at se/ mærke vores reaktion på det, som en grænsesøgning. Ved en afvisning (eks. kusine/nevø) vil han ofte blive en drillepind, for stadig at få en form for opmærksomhed.
Vi forældre og personalet i vuggestuen (fra ca. 2,5 år) har haft stor opmærksomhed på at lære ham de sociale spilleregler ved at guide ham i, hvad man siger og gør for at skabe kontakt og at blive en del af en leg og at opbygge relationer. Desværre har han været den ældste i vuggestuen i 6 mdr. og med næsten 6 mdr. ned til det næste barn, hvor han ofte var meget hård ved særligt en dreng, som fysisk var mindre og ikke så veludviklet sprog pga. spansk afstamning. S. ...
... har altid set og søgt meget opad til ældre børn og været mere observerende og ydmyg i situationer, hvor større børn fanger hans interesse. Note fra vuggestuen: Pædagoger har ofte fortalt, at han trives godt i voksenstyrede aktiviteter, men når der er givet ”slip” er det svært for ham, hvad han lige skal gøre.
Han går nu i en stor Naturbørnehave med godt 100 børn, hvor der er meget frie rammer stort set udenfor dagen lang. Der er ikke daglige gruppesamlinger og faste aktiviteter. Børn skal ofte selv opsøge de aktiviteter, der bliver tilbudt af de voksne. Desuden er personaleressourcerne fordelt over et stort, uoverskueligt område (både inde og ude) Vi er særligt bekymrede for, at S. fortsætter i et negativt mønster og bliver set som ”ham, der slår” og at det også bliver hans eget selvbillede i en alt for tidlig alder. Vi er også kede af, hvis S. ikke får så meget hjælp og bliver guidet i legerelationerne. Han har så mange personlige styrker, hvormed han kan blive en attraktiv legekammerat. Vi vil gerne, at han lærer at bruge sine mange styrkesider positivt sammen med sit sprog og udtrykker, hvad han gerne vil.
1. Hvordan irettesætter/guider vi ham på en tydelig, anerkendende måde med ord og handling?
2. Hvordan får vi ham til at bruge sit veludviklede sprog overfor andre børn fremfor at skubbe/slå?
3. Hvordan guider vi ham til at vise og bruge alt det han kan på en positiv måde, så han bliver den attraktive legekammerat, som han har potentiale for at blive?
Dette brev blev skrevet for knap et år siden, men aldrig sendt i dette forum. Med hjælp fra børnehaven fik vi mulighed for at deltage i en familiegruppe, som har hjulpet vi forældre med forskellige opgaver, fokuspunkter og konkrete redskaber over en periode på 4 mdr, hvor vi var sammen i 3 timer med andre familier til leg og spisning og vi fik direkte sparring på de situationer vi oplevede der.
Jeg har med glæde læst din bog Børn og opdragelse, men her fandt jeg ikke lige råd ift. vores udfordringer med S. Håber du kan hjælpe os på vej...
På forhånd TAK!
Kærlig hilsen
S´s mor
Annoncer
Sponsorerede artikler
Olívy - meget mere end bleskift
Olívy er et populært bleskifteprodukt blandt mange småbørnsfamilier, og siden 2015 har Olívy været med til at ændre danskernes puslevaner med produktet Olívy baby care – diaper change til forebyggelse af røde babynumser. Men faktisk er Olívy meget mere end bleskift. Det naturlige og skånsomme ...
Forældre med børn på samme alder har også spurgt Helen Lyng Hansen om:
2. november 2024 | Renlighed | 3 år, 10 mdr.
Hej Helen. Jeg har en kæmpe udfordring med min søn på 3 som bliver 4 til...
30. september 2024 | Renlighed | 5 år
Kære Helen. Vores dreng F. er lige fyldt 5 år. Han smed bleen for ca. 2 år...
18. juni 2024 | Sygdom | 4 år, 2 mdr.
4-årig med kæmpe nedsmeltninger og anderledes adfærd
Kære Helen, Jeg har med stor glæde læst dine bøger og mange brevkassesvar...
22. maj 2024 | Opdragelse | 5 år
Familie logistikken hænger ikke sammen
Kære Helen, Jeg har to overordnede spørgsmål som jeg søger råd på....
12. februar 2024 | Renlighed | 4 år
Periodevise problemer med renlighed
Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...
Viden om børn:
Psykisk udvikling børn
Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.
Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.
I en...
Omega-3 og amning
Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.
Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.
Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.
Det siger medlemmerne ...
Kære Helen.
Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...
Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.
Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.
Mange varme hilsner,
Hønemor